خلاصه ماشینی:
"انتقام شخصی و رفیقبازی دو عنصر اصلی این سینما هستند؛ سینمایی که به غلط،نام سینمای اجتماعی را پذیرفته است(البته، قیصر فیلمی است جمع و جور و حرفهای که به راحتی و خوبی روایت میشود.
مرد کارخانهدار(عزت الله انتظامی)،سرکارگر(جمشید اسماعیل خانی)،کبوتر(گلاب آدینه)،روسری آبی(فاطمه معتمد آریا)،و همهء شخصیتهای دیگر فیلم در جامعهء ما همتاهای اجتماعی دارند.
مکانها نیز همین خصوصیت را دارند:مزرعه،نوع روابط آدمها در مزرعه،و فضای آن-که من هنوز در سینمای ایران داغ دیدن یک کارگر یا کشاورز یا کارمند که مطابق با واقعیت رفتار کند بر دلم مانده است-مانند فضای کار واقعی است.
3-کارگردانان زن سینما همیشه یا اسیر سانتی مانتالیزم زنانه شدهاند،یا با نوعی دیدگاه زنگرایانه(فمینیستی)بر علیه زنانگی خود شوریدهاند و زن-مرد را به عنوان شخصیت غالب در فیلم خود تعریف کردهاند،و یا این که مردانی با خصلت زننما را در فیلمهایشان گنجاندهاند."