خلاصه ماشینی:
">معجزه در میلا(ویتوریو دسیکا) ترکیب واقعیت و تخیل رونالد بوورز معجزه در میلان که برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد و از سوی منتقدان فیلم نیویورک بهعنوان بهترین فیلم خارجی شناخته شد،یکی از کارهای خوب ویتوریو دسیکا است که البته به اندازه واکسی(1946)،دزد دوچرخه(1948)و دو زن(1960) شهرت ندارد.
بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که دسیکا در معجزه در میلان از نئورئالیسم غافل نبوده است.
فاختهای سفید که از قدرت معجزه برخوردار است و در واقع از سوی لولوتا برای او فرستاده شده،توتو را در انجام کارهایش یاری میکند و به نوعی فرشته نگهبان اوست.
» ترکیب دسیکا از واقعیتنگاری و تخیل در فیلم،کمی گمراه کننده است،چرا که استفاده او از عناصر تخیلی،بر لایه اجتماعی فیلم سایه افکنده و به این ترتیب تجسم معصومانه آدمها در مواجه با تخیل تنگدستی و جامعه صنعتی از میان رفته است.
معجزه در میلان با بدگوییهای بسیاری از سوی منتقدان دست راستی ایتالیا روبهرو شد و همه آنها دسیکا را به کمونیست بودن متهم کردند."