خلاصه ماشینی:
"در این بخش محمد ایوبی با تبیین وجوه اشتراک و افتراق سینما و ادبیات،ناصر تقوایی را با ژانگ ییمو قیاس کرده است،چرا که سرمنشأ یکی از آثار هر دو،یک داستان کوتاه خارجی بوده است.
احمد طالبینژاد(منتقد و فیلمساز)از الگوهای روایتی در صادق کرده میگوید، محمد سعید محصصی(منتقد و مستندساز)سینمای مستند تقوایی را می کاورد،محسن سیف (منتقد و داستاننویس)چهار دهه با تقوایی همراه میشود،علیرضا احمدزاده(منتقد سینما و تئاتر) به سقوط سرهنگ در فیلم آرامش در حضور دیگران میپردازد،محمود جوانبخت(روزنامهنگار)از دائی جان ناپلئون به عنوان خاطره همیشه زندهیاد میکند و سر آخر نادیا غیوری مجموعهای از گفتگوها،نقدها و فیلمشناسی کامل تقوایی را گرد میآورد.
دیگر مقالات این بخش عبارتند از:نگاهی به فیلم کوندون،آخرین فیلم اسکورسیزی در دهه نود که به قلم اندرو اوهیر نوشته شده و افشین ابراهیمی آن را ترجمه کرده است."