چکیده:
یکی از آسیبها و نقاط ضعف آشکار عدم توفیق برنامه های توسعه پنج ساله کشور در تحقق اهداف، فقدان یا ضعف شدید ساختارها، نهادها و سازوکارهای انگیزیشی کارا و اثر بخش خودتنظیم (انگیزه&سازگار) برای عوامل اجرایی غیر متمرکز میباشد. نظریه طراحی سازوکار برای حل این مسئله مهم و لحاظ کردن مستقیم انگیزههای درونی اقتصادی عوامل اجرایی در سیاستگذاریها و برنامههای توسعه مطرح گردیده و در دهههای اخیرکاربرد فراوانی پیدا کرده است. طراحی سازوکار در واقع "هنر طراحی قواعد بازی" برای دستیابی به"اهداف یا پیامدهای مطلوب اجتماعی (پیامدهای مطلوب جمعی جامعه هدف) " است. به منظور به کاربردن طراحی سازوکار در برنامه ریزی و سیاستگذاری؛ ابتدا اهداف یا پیامدهای مطلوب اجتماعی توسط سیاستگذاران و برنامه ریزان مرکزی (ستادی) تعیین می شوند، سپس قواعد بازی برای ایجاد انگیزههای کافی در عوامل اجرایی برای انجام اقدامات و فعالیتها همراستا با اهداف یا پیامدهای مذکور تعیین و تضمین می گردند و در این فضای پر از انگیزه، عوامل اجرایی غیر متمرکز "تقریبا آن گونه عمل می کنند که موردنظر سیاستگذاران و برنامه ریزان است" و به این ترتیب تحقق همزمان اهداف فردی بازیگران و اهداف اجتماعی سیاستگذاران و برنامهریزان صورت میپذیرد و اهداف برنامههای توسعه محقق میشوند. نتایج ما نشان می دهد، سیاست ها و اهداف کلان و قوانین و مقررات متعالی موردنظر سیاستگذاران و برنامه ریزان مرکزی (ستادی) مادامی که با طراحی و استقرار سازوکارهای کارا و اثر بخش خود تنظیم برانگیزاننده و بازدارنده عوامل اجرایی غیر متمرکز حمایت و پشتیبانی نشوند در عمل تضمینی برای اجرای شایسته آنها وجود ندارد، بنابراین طراحی، پیاده سازی و استفاده کاربردی ازاین نظریه مدرن در برنامه هفتم توسعه کشور ضرورت تام دارد.
One of the obvious disadvantages and weaknesses of the failure of the country's five-year development plans in achieving its goals is the lack or severe weakness of structures, institutions and efficient and effective motivational mechanisms of self-adjustment (incentive compatibility) for decentralized agents. The mechanism design theory was proposed to solve this important issue and directly consider the internal economic motivations of agents in policies and development plans and has been widely used in recent decades. Mechanism design can be viewed as the art of designing the rules of a game to achieve a social desired outcome. In order to use mechanism design in planning and policy; First, the social desirable outcomes are determined by policy makers and central planners, Then, the rules of the game are determined and guaranteed to create sufficient incentives in agents to perform actions and activities in line with the aforementioned goals or outcomes and in this environment full of motivation, the decentralized agents "act almost as desired by the policy makers and planners" and in this way the individual goals of the actors and the social goals of the policy makers and planners are simultaneously realized and the objectives of development plans are realized. Our results show that the macro policies and goals and laws and regulations desired by policy makers and central planners as long as they are not supported by the design and establishment of efficient and effective motivating and deterrent self-adjustment mechanisms decentralized agents. There is no guarantee for their proper implementation, therefore, the design, implementation and practical use of this modern theory is absolutely necessary in the seventh development plan of the country.
خلاصه ماشینی:
در این نظریه مفهوم انگیزه-سازگار 5 اساساً به ارائه انگیزههای برانگیزاننده و بازدارنده اشاره دارد که عوامل اجرایی را ترغیب میکند اطلاعات اختصاصی 6 (مشخص برای خودِ عامل اجرایی و نامشخص برای دیگران) خود را صادقانه آشکار کنند و بیشترین تلاش خود را برای تحقق اهداف فردی همسو با اهداف جمعی به عمل آورند (Bergemann & Välimäki, 2010; Jehiel & Moldovanu, 2001; Myerson, 1979).
بهطور کلی، دو نوع روش برای ایجاد انگیزه-سازگار (ارائه انگیزههای مناسب به عوامل اجرایی) وجود دارد: (1) آشکارسازی حقیقت بهترین پاسخ برای هر عامل باشد، بدون در نظر گرفتن اطلاعات Social Choice Function Preference Elicitation Problem Preference Aggregation Problem Intelligence Incentive Compatibility Type Set اختصاصی که توسط سایر عوامل گزارش شده است؛ و (2) آشکارسازی حقیقت بهترین پاسخ برای هر عامل است اگر انتظار داشته باشد که سایر عوامل نیز اطلاعات اختصاصی خود را صادقانه گزارش بدهند.
در برخی از ن Quasilinear Environment Allocation Rule Payment Rule Green & Laffont Allocative Efficiency Roberts Weighted VCG Mechanisms Mookherjee & Reichelstein Mezzetti نقش سیاستگذار عمومی، عوامل اجرایی و ذینفعان در روندهای کلان و توسعه اهمیت زیادی دارد و به عنوان عامل کلیدی در دستیابی به توسعه مطرح میگردد (Turnpenny, 2015).