خلاصه ماشینی:
"رئیس بنیاد فیلم اتریش که به تسلط آمریکا بر بازار جهانی فیلم و نیز بازار اروپایی این صنعت اذغان داشت،بر ضرورت حمایتهای مالی دولت از آثار سینمایی داخلی و فرهنگی،حتی اگر درآمد مالی نداشته باشند و یا حتی اگر مخاطبان خود را جذب نکنند،تاکید بسیار داشت.
*به نظر شما چه اشکالی دارد اگر خیاطی آمریکا در نحوهء پرداخت فیلم و فیلمسازی به سینمای اتریش رونق اقتصادی دهد؟ *در اینجا مسایل فرهنگی مطرح میشود،اگر تهیهکنندههای اتریشی با آمریکاییها همکاری کنند،بنیاد فیلم دیگر هیچ حمایتی از آنها نخواهد کرد.
اگر گرایش فرهنگی مخاطب نداشته باشد،چرا باید برای آن سرمایهگذاری و هزینه کرد؟ *به هر حال،اتریش میخواهد به هر شکل این فرهنگ را حفظ کند البته ما هم سیاستمدارانی داریم که به بنیاد فیلم حمله میکنند که شما هم از هر طریق ممکن درآمد کسب کنید،نمونه دیگر این سرمایه گذاری فرهنگ،اپرا در اتریش است که هزینهء آن معادل کل فیلمهای اتریشی است،اما اصلا اقتصادی نیست ولی دولت باید همیشه از اپرای فیلارمونیک وین و سیستم فرهنگی اتریش به هر قیمتی حمایت کند.
حتی اگر دغدغهء فرهنگی هم داشته باشیم،آیا نباید آن فرهنگ و ارزشهای فرهنگی،مصرفکننده و خواهان داشته باشد؟ اگر مصرفکننده«نخواهد»و برای دیدن فیلمهای فرهنگی نیاید چه اتفاقی میافتد؟وقتی فرهنگی،از سوی مردم به عنوان مخاطبان مورد استقبال قرار نگیرد و آنها نخواهند مصرفکننده کالای فرهنگی(باارزش)شما شوند، شما چه تأثیر فرهنگی گذاشتهاید؟جز این است که آنها به سوی دیگر آثاری خواهند رفت که اگرچه ما آن را تجاری و بیارزش و بازاری میدانیم،اما در دل خود،فرهنگ دیگری را ترویج میدهد؟ *فیلم کاری فرهنگی است و فیلمهای اتریشی و اروپایی مثل فیلمهای ایرانی که من دیدهام،یک بار فرهنگی و فلسفهای در خود دارند."