خلاصه ماشینی:
"حالا دوباره سینمای ایران در همان شرایط سنتی و در محدودهء همان انتظارات همیشگی به فعالیتش ادامه میدهد، دوباره تعدادی فیلم کموبیش شبیه به هم ساخته میشود و برای زودتر و بهتر اکران شدن باهم دوئل میکنند،تماشاگرها بیرحمانه هر کار دیگری را بر سینما رفتن ترجیح میدهند و همچنان کسی به فکر سالنسازی برای این سینما نیست و همهء دستاندرکاران از مسئولین تا فیلمسازها فکر میکنند سینمای ما همین است که هست و نمیشود در آن تغییرات بنیانی به وجود آورد و سرمان به کار خودمان باشد بهتر است.
طبق رسم همیشگی یک طیف فیلمهای جشنوارهای تجربی کسالتبار داشتیم(هفت پرده،از کنار هم میگذریم)و یک سری فیلم تجاری نازل(مارال،آبی،رنگ شب)و آقای مجیدی که فیلمهای قبلیاش را بازسازی میکند و جایزه میگیرد،آقای بیضایی که فیلم خودش را میسازد و بههرحال از اینکه نسازد بهتر است،آقای داودنژاد که شیوهء جدید و ابداعیاش در فیلمسازی را پسندیده و اتفاقا خیلی هم بد نیست و حد اقل با دیگران فرق دارد،خانم میلانی که ساز خودش را میزند و اینبار هم خیلی دوست داشته موفقیت«دو زن»را تکرار کند ولی چون این فیلمش کسالتبارتر از«دو زن»از آب در آمده کسی عنایتی به ایشان نکرد،و داود میرباقری که«مسافر ری»را در ادامهء نوع دلمشغولیهایش به جشنواره رساند و بیتردید بیش از دیگران برای فیلمش زحمت کشید."