خلاصه ماشینی:
"جریانات طرفدار اصلاحات،مصرانه خود را حامی حقوق زنان میدانند و با توجه به نزدیکی طیف اصلی سینماگران کشور به این موج،طبیعی است میبایست شاهد حضور این جریان زنمحور در سینمای ایران باشیم.
از سوی دیگر در حرکت پرپیچوخم جامعه ما به سوی مدرنیسم(که چه بخواهیم و چه نخواهیم و به انحاء و اشکال مختلف-و حتی نابههنجار-در حال وقوع است)و در جنگ پایانناپذیر دنیای نو و انگارههای سنتی،مسأله زنان و حقوق آنها از مسائل کلیدی هستند.
اما ممکن است ماجرا پاسخی سادهتر داشته باشد:بخش عظیمی از تماشاگران سینمای ایران را زنان و دختران جوان تشکیل میدهند.
در این فیلم مرد نماد خودخواهی و تحجر است و زن موجودی پرتلاطم،حساس و فداکارا که با احساس مسؤولیتی شگرف به ترسیم مشکلات زندگیشان میپردازد و در این پروسه از زنی خانهدار و ظریف و منفعل به زنی بااراده تکامل مییابد که درک جدیدی از زندگی،هستی و همسرش پیدا میکند.
او در آزمون عشق و تحمل بازنده خارج میشود و همسرش در این میان-و به سیاق دیگر فیلمهای مهرجویی -پوسته معصومیت و بیخبری زنان ایرانی را میشکافد و کامل میشود.
زن نابارور است و این معضل امنیت او را به خطر میاندازد و در هجوم راهحلهای مرد برای این معضل(که به ازدواج با یک دختر کولی ختم میشود) کارش به عدم تعادل روانی و تیمارستان میکشد.
روزی که زن شدم(فاطمه مشکینی -محسن مخملباف-0831) (به تصویر صفحه مراجعه شود) دختر جوان میخواهد اوج بگیرد،میخواهد پیشرفت کند، اما مردان از پیشرفت او ممانعت میکنند.
در عروس آتش اما یک مزیت دارد و آن شخصیتپردازی مناسب شخصیت مرد عشیره است که البته این مزیت در مقابل شخصیتپردازی ضعیف دختر،نامزد و دیگر شخصیتهای فیلم رنگ میبازد.."