خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) کرونولوژی محسن مخملباف از توبه نصوح تا سفر قندهار نیمه اول دهه 06: فیلمسازی هست با نام محسن مخملباف که در دوران رکود سینما پیاپی فیلم میسازد.
هر دو فیلم همچنان نشانههایی از (به تصویر صفحه مراجعه شود) هوشمندی و ذکاو را در خود نهفته دارند اما به هر روی شلخته هستند و بیدقت.
مخملباف در عروسی خوبان در هیئت یک منتقد سیاسی،خود را از (به تصویر صفحه مراجعه شود) صف دوستان خود جدا میکند.
مضمون اخلاقگرایانه حاکم بر فیلم و چند صحنه احساسبرانگیز،جایگاه مخملباف را در میان تماشاگران آن دوران سینمای ایران محکمتر میکند.
استقبال همگانی از دو فیلم آخر او(عروسی خوبان و بایسیکلران)و جوایز بینالمللی این دو فیلم،او را بر ادامه راهش راسختر کرده بود،در همین دوران از آن فیلمساز سختگیر و متشرع توبه نصوح،مقالهای به چاپ میرسد با عنوان«از اسب چوبین جزمیت تا بالهای مهربان نسبیت.
آنها که فیلم را دیدند،از آنها به عنوان آثاری ضعیف و سطحی یاد میکنند اما نفس سوژهء جسارتآمیز این دو فیلم و مهارت مخملباف در دست گذاشتن بر نقطههای کور ذهن تماشاگران،منجر به محبوبیت بیش از پیش مخملباف شد.
در ناصر الدین شاه به خصوص مخملباف به نوعی از مواضع خود در مصاحبه 5 سال پیش خود با مجله سروش عقبنشینی میکند و به تجلیل از سینمای ایران و بزرگان آن میپردازد.
به نظر میرسد مخملباف دیگر به هیچ روی نگران خط داستانی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) شیوه روایت و حتی واقعنمایی نیست.
اصرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) ارشاد بر حذف صحنهای 05 ثانیهای، برای مخملباف خوشایند نیست،فیلم برای شرکت در جشنوارههای خارجی ارسال میشود بیآنکه کسی فیلم را دیده باشد."