چکیده:
نوآوری برای بقای هر سازمانی لازم است و در سازمانهای آموزشی نظیر دانشگاهها که محور رشد اقتصادی و اجتماعی در جامعه محسوب میشوند، توجه به نوآوری از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عبارتی نوآوری دانشگاهی یک منبع مهم برای قدرت نوآوری ملی است. از همین رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک رهبری راهبردی با نقش میانجی ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در تقویت نوآوری دانشگاهی به روش تحلیل مسیر انجام شد. بهمنظور آزمون مدل مفهومی پژوهش، نمونهای 120 نفری از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و دادهها با استفاده از نرمافزارهای Spss 23 و Amos23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخوردار بوده و متغیرهای پیشبین درمجموع و به ترتیب 78 و 75 درصد از کل واریانس ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و نوآوریهای دانشگاهی را تبیین مینمایند. بهطور دقیق، یافتههای پژوهش نشان داد رهبری راهبردی بر ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و نوآوریهای دانشگاهی؛ و ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه بر نوآوریهای دانشگاهی تأثیر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این، تأثیر غیر مستقیم رهبری راهبردی بر نوآوریهای دانشگاهی با نقش میانجی ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه تائید گردید. در نهایت، نتایج تائید نمود که جهت ارتقای نوآوریهای دانشگاهی و متعاقباً کسب مزیت رقابتی، میبایست بستر مناسبی جهت حمایت از رهبری راهبردی و فرهنگ کارآفرینانه فراهم باشد.
Innovation is necessary for the survival of any organization, and in educational organizations such as universities, which are the center of economic and social growth in society, attention to innovation is more important. In other words, academic innovation is an important source of national innovation power. Therefore, the present study aimed to investigate the role of strategic leadership style with the mediating role of entrepreneurial culture and capacity in strengthening academic innovation through path analysis. In order to test the research model, a sample of 120 persons from Faculty Members of Yasuj University by using proportional stratified sampling were randomly selected, and collected data were analyzed using software SPSS23 and Amos23. Results indicated that the proposed causal model a good fit index and research variables explain 78 and 75 percent of the variance of entrepreneurial culture and capacity and academic innovations. Specifically, the research findings showed the impact of strategic leadership on the entrepreneurial culture and capacity and academic innovation; and the impact of entrepreneurial culture and capacity on academic innovation is a positive and significant effect. Moreover, the indirect impact of strategic leadership on academic innovation was confirmed by the mediating role of entrepreneurial culture and capacity.Overall, the results confirmed that in order to promote academic innovation and subsequently gain a competitive advantage, a suitable platform should be provided to support strategic leadership and entrepreneurial culture and capacity
خلاصه ماشینی:
همان طور که مباني نظري نشان داد رهبران سازمان نقش مهمي در توسعه فرهنگ کارآفرينانه و ارتقاء نوآوري در محل کار و ايجاد تعادل بين اولويت هاي رقابتي براي به حداکثر رساندن خلاقيت فردي و نتايج نوآوري سازماني دارند(جافر١، ٢٠١٣).
علاوه بر اين ، برزگر و همکاران (١٤٠٠) در راستاي ارائه مدلي جهت خلق ظرفيت هاي نوآوري در مديريت دانشگاهي ايران نشان دادند که فرهنگ سازماني؛ مديريت سرمايه سازماني؛ رهبري و مديريت دانش راهبردي؛ آموزش و ارتقاء علمي و پژوهش فناوري عوامل مؤثر بر نوآوري هستند.
مدل مفهومي پژوهش (ليره ، ٢٠١٢؛ گيب ، ٢٠١٢؛ کشاورز، ١٣٩٢) با توجه به مطالب گفته شده و اينکه تاکنون پژوهشي که هر سه متغير را در کنار هم موردمطالعه قرار داده باشد، يافت نگرديد، پژوهشگران در پژوهش حاضر به دنبال سنجش روابط عِلي بين رهبري راهبردي و نوآوريهاي دانشگاهي با نقش ميانجي ظرفيت و فرهنگ کارآفرينانه بودند، بنابراين در راستاي اين مهم و بر اساس مدل مفهومي پژوهش ، چهار فرضيه به طور ويژه موردبررسي قرارگرفته است : فرضيه اول : رهبري راهبردي بر نوآوريهاي دانشگاهي تأثير دارد.
يافته هاي فرضيه چهارم پژوهش نشان داد رهبري راهبردي به طور غيرمستقيم با نقش ميانجي ظرفيت و فرهنگ کارآفرينانه با ضريب مسير ٠/٥١ قادر به تبيين ٢٦ درصد از واريانس نوآوريهاي دانشگاه ميباشد.
International Journal of Innovation Management, 24(06), Research paper The Role of Strategic leadership in Academic Innovations with the Mediating of Entrepreneurial Culture and Capacity (Studied Case: Faculty Members of Yasuj University) Davarpanah; S.
Moreover, the indirect impact of strategic leadership on academic innovation was confirmed by the mediating role of entrepreneurial culture and capacity.