چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر میزان یادگیری و انگیزش درس زیستشناسی است. نمونه آماری شامل 86 دانش آموز دختر شهرستان آمل در سال تحصیلی 1398-1399، در چهار کلاس توسط یک دبیر در دو دبیرستان عادی و تیزهوشان به صورت سنتی و کلاس معکوس با روش شبه آزمایشی تحت آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده های حاصل از آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه انگیزش با آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزارSPSS انجام شد. یافته ها نشان داد گروه های آزمایش و گواه در همه متغیرهای مورد مقایسه دارای تفاوت معنیدار می باشند، اما در گروه های آزمایش تغییر محسوستری مشاهده شده است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت بین گروه آزمایش و گروه گواه، از نظر انگیزه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنىدارى وجود دارد. کلاس معکوس موجب تقویت همکاریهای گروهی و یادگیری عمیق مفاهیم میشود. از بررسی پرسشنامه والدین مشخص شد آنان نسبت به این روش تمایل دارند ولی بعضی عوامل از موانع به شمار می روند. همچنین میزان اثربخشی این روش در مدارس عادی بیشتر از تیزهوشان بود که ممکن است به علت انتظارات خانواده و عوامل آموزشی در مدارس تیزهوشان ، تمایل دانش آموزان به کاربرد شیوههای نوین را کاسته باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of Flipped-classroom teaching on learning and motivation of students in biology. The statistical sample of the study includes 86 female students of Amol city in the academic year 2019-2020. Students were divided into four classes and were taught by a teacher in both normal and gifted high schools in the traditional and reverse classes by pre-test-post-test method. Analysis of data from the researcher-made biology academic achievement test Data analysis and motivation questionnaire with descriptive and inferential statistics were performed using SPSS software. The results shows that experimental and control groups had significant differences in all variables compared, But a more noticeable change was observed in the experimental groups. In general, it can be concluded that there is a significant difference between students who are taught in reverse class and students in the control group in terms of motivation and academic achievement. The results showed that the inverse class strengthens group collaboration and deeper learning and understanding of concepts. Examination of the parents' questionnaire also showed that they are interested in this method But factors such as lack of trust in the topics of the virtual world and the existence of
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون t مستقل در پس آزمون به تفکيک نوع مدرسه (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج جدول فوق ، ازآنجاکه مقدار احتمال معناداري از سطح ٠/٠٥ کمتر شده است ، لذا فرض صفر آزمون رد ميگردد، به اين معني که نوع روش تدريس (سخنراني و کلاس معکوس ) بر ميزان افزايش نمره دانش آموزان دختر در مدرسه عادي، تيزهوشان و نيز به صورت کلي تأثير داشته است .
البته لازم به ذکر است که نتيجه گيري در مورد تأثير روش هاي جديد با کار پژوهشي غلامي و جلالي که در سال ١٣٩٧ در شهرستان دلگان انجام شده مطابقت دارد و در آن پژوهش نيز استفاده از روش هاي نوين سبب افزايش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شده بود و در مورد ميزان پيشرفت تحصيلي با کمک روش کلاس معکوس با يافته هاي ديگر پژوهشگران از جمله اسماعيلي 1 (Ajam, 2015) 2 (Farah, 2014) 3 (Gaughan, 2014) 4 (Fulton, 2012) 5 (Bishop, Verleger, & others, 2013) 6 (Johnson, 2013) 7 Malto (2018) 8 Cecilia Latorre-Cosculluela فر و همکاران (١٣٩٤) و بهمني (١٣٩٦) در داخل کشور و بيگاتل ١ (٢٠١٢) و برونل ٢ (٢٠١٢) و پژوهش رياضي لاي و وانگ ٣ (٢٠١٦) در پژوهش هاي بين المللي نسبت به شيوه سنتي، همسويي کامل دارد.