چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نگرشها، چالشها و مشوقهای یادگیری الکترونیکی در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه دبیران متوسطه اول است. جامعه آماری در این مطالعه کلیه فرهنگیان شاغل در متوسطه اول(آزمایشی، رسمی و پیمانی) استان خراسان رضوی در سال 1399 تعداد 13062 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 374 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 186 مرد و 188 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است، که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و کارشناسان دورههای آموزش مجازی به دست آمده و پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) 88/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار استنباطی از t تک نمونهای استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که نگرش دبیران نسبت به یادگیری الکترونیکی در بهبود هوشمندسازی مدارس مثبت است. در نتیجه سیاستگزاران و مسئولین آموزش و پرورش با توجه به نگرش مثبت دبیران نسبت به بهره گیری از یادگیری الکترونیکی در بهبود هوشمندسازی مدارس جا دارد که توجه وافری به حذف چالشهای یادگیری الکترونیکی و همچنین بسترسازی مشوقهای اثربخش داشته باشند.
The purpose of this study is to reflect on the development of school intelligence by emphasizing the attitudes, challenges and incentives of e-learning from the perspective of junior high school teachers. The statistical population in this study was 13062 people working in the first secondary school (experimental, formal and contractual) in Khorasan Razavi province in 1399. The sample size was determined using Morgan and Krejcie table of 374 people and 186 males and 188 females were selected using stratified sampling method. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire, the face and content validity of the questionnaire was obtained using a collective opinion of specialists and experts in e-learning courses and the validity of the questionnaire (Cronbach's alpha) was calculated to be 0.88. In order to analyze the data in the inferential statistics section, factor analysis and one-sample t-test were used. Findings of this study showed that teachers' attitudes toward e-learning are positive in improving school intelligence, as well as teachers' factors such as lack of planning for e-learning, concerns about increasing teachers' workload, concerns about Internet security issues and poor Internet in schools.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که نگرش دبيران نسبت به يادگيري الکترونيکي در بهبود هوشمندسازي مدارس مثبت است و همچنين دبيران عواملي از جمله عدم وجود برنامه ريزي براي يادگيري الکترونيکي، نگراني در مورد افزايش حجم کاري معلمان ، نگراني درباره مسائل امنيتي در اينترنت و اينترنت ضعيف در مدرسه را به عنوان مهمترين چالش يادگيري الکترونيکي در مدارس دانسته اند و نيز جذابيت محتوا در يادگيري الکترونيکي، حمايت هاي فني مداوم در يادگيري الکترونيکي، استفاده از علايق شخصي در يادگيري الکترونيکي، استفاده از يک فرايند آسان در آموزش يادگيري الکترونيکي، بهبود زير ساخت هاي يادگيري الکترونيکي، حضور انگيزه هاي فکري در يادگيري الکترونيکي را از مشوق هاي يادگيري الکترونيکي در بهبود هوشمندسازي مدارس دانسته اند.
مدارس هوشمند به آن گروه از واحدهاي آموزشي اطلاق ميگردد که با استفاده از يادگيري الکترونيکي به صورت حضوري و با حفظ فضاي فيزيکي مدرسه ، معلم ، دانش آموز و با برخورداري از نظام آموزشي هوشمند و با رويکردي تلفيقي و جامع نسبت به ارائه 1 Choules 2 Lee 3 Sheikhs 4 Maciulyte 5 E-Learning 6 Lubis 7 Hayes 8 constructivism 9 National Education Association خدمات آموزشي و پرورشي به دانش آموزان تلاش ميکند(عبادي، ١٣٨٣).
با توجه به اين اهميت ، بديهي است که دستيابي به مدارس هوشمند در کشور بدون در نظر گرفتن نگرش ها، چالش ها و بهره گيري از مشوق هايي که منجر به کم رنگ شدن مزيت هاي يادگيري الکترونيکي براي مخاطبان شده ، موفقيت آميز نخواهد بود، بنابراين برنامه ريزان و سياستگزاران آموزش و پرورش بايد در راه توسعه و پيشرفت هوشمندسازي مدارس ، بايد ضمن فراهم کردن هر چه بيشتر بستر مناسب براي عوامل تأثيرگذار در آن ها، محدوديت ها و چالش هاي را نيز شناسايي، و در راستاي هموار کردن و از بين بردن اين محدوديت ها گام بردارند.