چکیده:
زمینه و هدف: اسطوره و اندیشۀ روئین تنی که ریشهای کهن دارد، کنایه از آرزوی بشر در آسیب ناپذیر ماندن، بیمرگی و عمر جاوید میتواند باشد و تجلی نیاز انسان به جاودانگی و پهلوانی را آشکار مینماید. بشر، بعنوان موجود زنده، زمانی که دریافت مرگ و نیستی، زندگانیش را تهدید میکند، برآن شد چارهای برای رهایی از مرگ بیابد. این موضوع آرمان جاودانگی را ایجاد کرد و روئین تنی آرزوی دیرینۀ جاودانه ماندن گردید. در این پژوهش سعی شده رابطۀ میان عنصر آب و علت روئین تنی اسفندیار در مقایسه با زیگفرید و آشیل بررسی شود.
روش مطالعه: پژوهش حاضر مطالعهای نظری است که به شیوۀ توصیفی تحلیلی انجام شده است.
یافتهها: برخی روئین تنان توسط خدایان و موجودات مافوق بشری با عناصری مانند آب و آتش روئین تن میگردند. در اسطورههای ملل، داستانهای فراوانی از اسطورههای روئینتنی وجود دارد که اغلب در بسیاری نکات مشترکند و یکی از این اشتراکات، نقش آب در روئینتنی است. اسفندیار، با نقش اسطورهای، مذهبی، پهلوانی، و حماسی پررنگ در شاهنامه، جایگاه ویژهای دارد. مهمترین برتری روئین تنی اسفندیار، دمیدن نفس پیامبرانه در آب رودخانۀ داهی تی توسط زردشت (ولی و شخصیت معنوی) است که اسفندیار بدلیل گسترش دین بهی با شستن خود در چشمۀ آب مقدس، روئین تن میشود و اگر هنگام تطهیر و شستشو چشمانش را نمیبست، عضو آسیب پذیری نداشت و جاودانه و نامیرا باقی میماند.
نتیجهگیری: در مقایسۀ روئین تنی اسفندیار، پهلوان ایرانی، که چهارچوب بشری داشت با زیگفرید قهرمان حماسۀ آلمانی نیبلونگن که مصداق نیمه خدایی داشت، و آشیل قهرمان یونانی که مصداق خدایی داشت، مشخص میشود که روئین تنی اسفندیار به دلایل زیر نسبت به شخصیتهای اسطورهای دیگر رجحان دارد: 1) اسفندیار پهلوانی پاک نهاد است؛ 2) بشری انسانی است؛ 3) شاهزادۀ قدرتمندی است؛ 4) روئین تنی او با آب مقدس است؛ 5) آب روئین تنی او با دمیدن نفس پیامبرانه، مقدس شده است؛ 6) روئین تنی او پاداش گسترش دین بهی بود؛ 7) آب مقدس نماد تحول و دگرگونی مثبت است؛ 8) اوتنها فردی بود که روئین تنی را انتخاب کرد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The myth and thought of the upper body, which has an ancient root, can be an allusion to the human desire to remain invulnerable, immortal and eternal life, and it reveals the human need for immortality and bravery. Man, as a living being, when he realized that death and nothingness threatens his life, he decided to find a way to get rid of death. This issue created the ideal of immortality and the appearance of the body became the long-standing desire to remain immortal. In this research, an attempt has been made to investigate the relationship between the element of water and Esfandiar's physical appearance in comparison to Siegfried and Achilles.
METHODOLOGY: The current research is a theoretical study that was carried out in a descriptive and analytical way.
FINDINGS: Some bodies are transformed by gods and superhuman beings with elements such as water and fire. In the myths of nations, there are many stories of super-body myths that often share many points, and one of these commonalities is the role of water in the super-body. Esfandiar has a special place in the Shahnameh with his mythological, religious, heroic, and epic role. The most important physical superiority of Esfandiar is the prophetic breathing in the water of Dahiti River by Zoroaster (a guardian and spiritual personality) that Esfandiar becomes a new body due to the spread of the Behi religion by washing himself in the holy water spring, and if during purification and washing his eyes It didn't close, it didn't have vulnerable parts and it remains eternal and immortal.
CONCLUSION: In comparing the physical appearance of Esfandiar, the Iranian hero, who had a human frame, with Siegfried, the hero of the German Nibelungen epic, who had a demigod example, and Achilles, the Greek hero, who had a godlike example, it is clear that Esfandiar's physical appearance is due to the following reasons. It has precedence over other mythological characters: 1) Esfandiar Pahlavi is a clean body; 2) Humanity is human; 3) He is a powerful prince; 4) His body is covered with holy water; (5) His bodily fluids have been sanctified by breathing prophetic breath; 6) His physical appearance was the reward for the spread of religion; 7) Holy water is a symbol of transformation and positive transformation; 8) Otenha was the person who chose Ruin-Teni.
خلاصه ماشینی:
نقش آب و اسطورة روئين تني اسفنديار در مقايسه با زيگفريد و آشيل فرشته ديور١، منوچهر اکبري 2* ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، پرديس بين المللي کيش ، دانشگاه تهران ، ايران .
نتيجه گيري: در مقايسۀ روئين تني اسفنديار، پهلوان ايراني، که چهارچوب بشري داشت با زيگفريد قهرمان حماسۀ آلماني نيبلونگن که مصداق نيمه خدايي داشت ، و آشيل قهرمان يوناني که مصداق خدايي داشت ، مشخص ميشود که روئين تني اسفنديار به دلايل زير نسبت به شخصيتهاي اسطوره اي ديگر رجحان دارد: ١) اسفنديار پهلواني پاکنهاد است ؛ ٢) بشري انساني است ؛ ٣) شاهزادة قدرتمندي است ؛ ٤) روئين تني او با آب مقدس است ؛ ٥) آب روئين تني او با دميدن نفس پيامبرانه ، مقدس شده است ؛ ٦) روئين تني او پاداش گسترش دين بهي بود؛ ٧) آب مقدس نماد تحول و دگرگوني مثبت است ؛ ٨) اوتنها فردي بود که روئين تني را انتخاب کرد.
ابوالقاسمي و همکاران (١٣٩١) در مقالۀ «مقايسۀ روئين تني و چشم آسيب پذير اسفنديار در متنهاي فارسي ميانه (پهلوي) و شاهنامه فردو سي» احتمال داده اند که دا ستان آ سيب پذيري چ شم ا سفنديار ازطريق راويان سنتهاي شفاهي کهن ماوراءالنهر و خراسان بزرگ و سيستان که محل پرورش داستانهاي اساطيري و حماسي بود، رواج پيدا کرد و ســپس بتدريج با تغيير و تحولات گوناگوني بصــورت روايت حماســي مدوّن که مجزّا و مســتقل از خداينامه بود، انعکاس يافت و مأخذي مورد وثوق و قابل اســتفاده براي نويســندگان شــاهنامه هاي منثور شــد.