چکیده:
فنآوریهای آموزشی نوآورانه روشهای آموزش و یادگیری را متحول کرده است اخیرا با پیشرفتهای هوش مصنوعی، آموزش عالی شروع به پذیرش فناوریهای جدید کرده است. این مقاله مروری مفهومی با هدف بررسی ظهور استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری است. و پیامدهای آموزشی، فناوریهای نوظهور را بر نحوه آموزش موسسات و نحوه یادگیری دانشآموزان بررسی میکند. هدف پژوهش کاربردی وروش پژوهش توصیفی میباشد. استفاده موثر از روشهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در نظرگرفته میشود. با این حال، چالشهای ادغام هوش مصنوعی در موسسات آموزشی نیز مورد توجه و بررسی قرارگرفته است. درحالیکه بحث در مورد میزان زمان مناسب برای فراگیران در استفاده از اینترنت در میان مربیان، روانشناسان و والدین بالاگرفته است، این یکی دیگر از فناوریهای نوظهور در قالب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است که شروع به تغییر ابزارها و موسسات آموزشی کرده است. اگرچه اکثر کارشناسان معتقدند حضور تسهیلگر معلمان غیرقابل جایگزینی است، با وجود هوش مصنوعی تغییرات زیادی در شغل معلم و بهترین شیوههای آموزشی ایجاد خواهد شد. در نتیجه هوش مصنوعی در حال حاضر عمدتا در برخی از ابزارهایی که به توسعه مهارتها و سیستمهای ارزشیابی کمک میکنند، در آموزش به کارگرفته شده است. همانطور که راه حلهای آموزشی هوش مصنوعی همچنان به بلوغ میرسند، امید این است که هوش مصنوعی بتواند به پرکردن شکافهای نیاز در یادگیری و آموزش کمک کند.
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال ، ميتوانيم به شرکت UNI اشاره کنيم که يک استارت آپ مالزيايي است و با بهره گيري از الگوريتم هاي هوش مصنوعي، به دانش آموزان کمک ميکند که با توجه به نقاط ضعف و قوتي که دارند، بهترين دانشگاه ممکن را انتخاب کنند.
(عطاران ، ١٣٩٨) آموزگاران با بهره گيري از هوش مصنوعي ميتوانند بهتر تدريس کنند يکي از نتايج آموزش مبتني بر زمان يا تکميل سرفصل ها، به وجود آمدن دانش آموزان بيحوصله و دانش آموزاني است که از درس عقب ميافتند.
به نوعي ميتوان گفت يادگيري عميق در واقع همان يادگيري ماشين است به گونه اي که در سطح کارهاي پيچيده ، نمايش يا انتزاع ، عمل يادگيري را براي يک سيستم هوش مصنوعي انجام ميدهد و به اين صورت ماشين درک بهتري از واقعيت هاي وجودي پيدا ميکند و ميتواند الگوهاي مختلف را شناسايي کند.
(آهنگر، ١٣٨٨) 494 تاثير هوش مصنوعي بر آموزش گرچه ممکن است تا يک دهه آينده نيز ربات هاي انسان نما در نقش معلم نبينيم ، اما در حال حاضر پروژه هاي زيادي در حال اجرا هستند که از هوش کامپيوتر براي کمک به دانش آموزان و معلمان جهت بهبود کيفيت تحصيلي استفاده ميکنند.
با استفاده از سيستم ها، نرم افزار و پشتيباني هوش مصنوعي ، دانش آموزان ميتوانند در هر جاي دنيا و در هر زماني آموزش ببينند و با اين نوع برنامه ها جايگاه خوبي در کلاس درس کسب کنند.