چکیده:
تدریس بهعنوان یک فعالیت پیچیده از لحاظ تاریخی و سنتی از دانش محتوا و دانش تربیتی بهصورت مجزا از هم بهره میگرفت اما با تلفیقی که توسط شالمن در این حوزه انجام شد رویکردی جدید با نام دانش محتوایی-تربیتی (PCK) به خود گرفت؛ این دانش تعیینکننده آن است که چه رویکرد آموزشی با هر یک از گونههای محتوای درسی سازگار است. روش پژوهش حاضر کیفی-کاربردی میباشد و هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه دانش محتوایی-تربیتی معلمان دوره ابتدایی میباشد. در پایان نیز بعد از بررسیهای صورت گرفته نتیجه چنان حاصل شد که علاوه بردوره تربیتمعلم و مهارتهایی که دانشجومعلمان در این دوره از طریق کارورزی و کلاسهای مختلف تئوری و عملی کسب میکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نیز میتوانند از طریق شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت، دانش پداگوژی محتوای خود را توسعه دهند.
خلاصه ماشینی:
com واژه هايکليدي : چکيده دانش محتوايي، تربيتي، معلم ، محتوا تدريس به عنوان يک فعاليت پيچيده از لحاظ تاريخي و سنتي از دانش محتوا و دانش تربيتي معلم به صورت مجزا از هم بهره ميگرفت اما با تلفيقي که توسط شالمن در اين حوزه انجام شد رويکردي جديد با نام دانش محتوايي-تربيتي (PCK) به خود گرفت ؛ اين دانش تعيين کننده آن است که چه رويکرد آموزشي با هر يک از گونه هاي محتواي درسي سازگار است .
در پايان نيز بعد از بررسيهاي صورت گرفته نتيجه چنان حاصل شد که علاوه بردوره تربيت معلم و مهارت هايي که دانشجومعلمان در اين دوره از طريق کارورزي و کلاس هاي مختلف تئوري و عملي کسب ميکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نيز ميتوانند از طريق شرکت در دوره هاي آموزشي ضمن خدمت ، دانش پداگوژي محتواي خود را توسعه دهند.
عوامل موثر بر دانش PCK معلمان قبل از خدمت نقش سه عامل مهم و اساسي پروژه کارورزي، برنامه هاي درسي و اعضاي هيئت علمي و اساتيد در دانشگاه فرهنگيان جهت توسعه دانش پداگوژي محتوا از اهميت بالايي برخوردار ميباشد که در ادامه به بررسي هر يک خواهيم پرداخت : ١.
در پايان پس از مطالعه و بررسي منابع مختلف به اين نتيجه دست يافتيم که علاوه بر دوره تربيت معلم و مهارت هايي که دانشجومعلمان در اين دوره ٤ ساله از طريق کارورزي و شرکت در کلاس هاي مختلف تئوري و عملي کسب ميکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نيز ميتوانند از طريق شرکت در دوره هاي آموزشي ضمن خدمت ، دانش پداگوژي محتواي خود را توسعه دهند.