چکیده:
موفقیت هر نظام آموزشی به دانش و مهارتهای حرفهای معلم بستگی دارد. بنابراین رسیدگی به شرایط رشد صلاحیتهای حرفهای معلمان از وظایفی است که همه نظامهای آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند. باتوجه به اینکه کار معلم به طور ویژه در کلاس درس میباشد، لازم است که معلم به انواع دانشهای مرتبط با آموزش و پرورش بخصوص دانش پداگوژی محتوا مجهز باشد. بخش قابل توجهی از این دانش، در مراکز دانشگاهی تربیت معلم کسب میگردد و بخشی دیگری نیز از طریق شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت به دست میآید. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه دانش پداگوژی محتوا نزد معلمان دوره ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش گردآوری اطلاعات آن به صورت کتابخانهای است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع مختلفی مانند «کتاب، مقالات علمی، فصلنامه، منابع خارجی و...» استفاده شده است. در پایان به این نتیجه دست یافتیم که علاوه بر دوره تربیت معلم و مهارتهایی که دانشجومعلمان در این دوره از طریق کارورزی و کلاسهای مختلف تئوری و عملی کسب میکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نیز میتوانند از طریق شرکت در دورههای آموزشی ضمن-خدمت، دانش پداگوژی محتوای خود را توسعه دهند.
خلاصه ماشینی:
در پايان به اين نتيجه دست يافتيم که علاوه بر دوره تربيت معلم و مهارت هايي که دانشجومعلمان در اين دوره از طريق کارورزي و کلاس هاي مختلف تئوري و عملي کسب ميکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نيز ميتوانند از طريق شرکت در دوره هاي آموزشي ضمن خدمت ، دانش پداگوژي محتواي خود را توسعه دهند.
نتايج پژوهش خاکباز (١٣٩٤)، نشان داد که اغلب مدرسان ، از طريق الگوگيري، تکرار درس ، جزوه ها و کتاب هاي رياضي، دانشجويان ، همکاران ، تجربه هاي دوران دانشجويي، منابع و مستندات آموزشي و شرکت در دوره هاي ضمن خدمت ، دانش پداگوژي محتوا خود را توسعه ميدهند.
عوامل موثر بر دانش PCK معلمان قبل از خدمت نقش سه عامل مهم و اساسي پروژه کارورزي، برنامه هاي درسي و اعضاي هيئت علمي و اساتيد در دانشگاه فرهنگيان جهت توسعه دانش پداگوژي محتوا از اهميت بالايي برخوردار ميباشد که در ادامه به بررسي هر يک خواهيم پرداخت : ١.
در پايان پس از مطالعه و بررسي منابع مختلف به اين نتيجه دست يافتيم که علاوه بر دوره تربيت معلم و مهارت هايي که دانشجومعلمان در اين دوره ٤ ساله از طريق کارورزي و شرکت در کلاس هاي مختلف تئوري و عملي کسب ميکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نيز ميتوانند از طريق شرکت در دوره هاي آموزشي ضمن خدمت ، دانش پداگوژي محتواي خود را توسعه دهند.