چکیده:
مدرسه از عوامل محیطی کمک کننده در تحول روانی نوجوانان است . مهم ترین مکان برای
بهبود سلامت در بین کودکان و نوجوانان مدرسه میباشد و به همین منظور متولیان امر تعلیم و
تربیت در تلاش هستند که با ایجاد شرایط مناسب در مدارس زمینه بهزیستی دانش آموزان را
افزایش دهند. هدف از پژوهش حاضر پیش بینی بهزیستی مدرسه بر اساس خوش بینی تحصیلی
و حمایت عاطفی ادراک شده میباشد. جامعه آماری این پژوهش را ٨٢١ نفر از دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان بانه تشکیل دادند. با توجه به پاندمی کووید-١٩ و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه ، پرسشنامه های بهزیستی مدرسه ، خوش بینی تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده بصورت یک لینک اینترنتی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت .
پس از تکمیل پرسشنامه ، دیتای آن ها جمع آوری و برای تحلیل وارد نرم افزارهای EXEL و
SPSS شد. نتایج حاصل از مقدار چولگی و کشیدگی بهزیستی مدرسه با خوش بینی تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده نشان از نرمال بودن توزیع متغیرها در این پژوهش می دهند. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مقادیر ضریب همبستگی پیرسون برای بهزیستی مدرسه با خوش بینی تحصیلی در سطح ١% دارای ارتباط از نوع منفی و همچنین با حمایت عاطفی ادراکشده در سطح ١% دارای ارتباط معنیدار مثبت میباشد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني بهزيستي مدرسه بر اساس خوش بيني تحصيلي و حمايت عاطفي ادراک شده در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان بانه حامد عزيزي کارشناس ارشد روانشناسي عمومي، مشاور دبيرستان زانست ، مديريت آموزش و پرورش شهرستان بانه ، کردستان ، ايران hamedazizi21@gmail.
نتايج حاصل از مقدار چولگي و کشيدگي بهزيستي مدرسه با خوش بيني تحصيلي و حمايت عاطفي ادراک شده نشان از نرمال بودن توزيع متغيرها در اين پژوهش مي دهند.
نتايج حاصل از پژوهش نشان دادند که مقادير ضريب همبستگي پيرسون براي بهزيستي مدرسه با خوش بيني تحصيلي در سطح ١% داراي ارتباط از نوع منفي و همچنين با حمايت عاطفي ادراکشده در سطح ١% داراي ارتباط معنيدار مثبت ميباشد.
Tschannen-Moran, Bankole, Mitchell & Moore 4.
بنابراين پژوهشگر بر آن است تا با انجام اين پژوهش پيش بيني بهزيستي مدرسه بر اساس خوش بيني تحصيلي و حمايت عاطفي ادراک شده را مورد سنجش و ارزيابي قرار دهد.
Fiorilli, De Stasio, Di Chiacchio, Pepe & Salmela-Aro 4.
نتايج حاصل از مقدار چولگي و کشيدگي بهزيستي مدرسه ، حمايت عاطفي ادراک شده و خوش بيني تحصيلي در جدول هاي ٤ و ٥ نشان داده شده است .
نتيجه گيري در بررسي اينکه خوش بيني تحصيلي و حمايت عاطفي ادراک شده در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ، بهزيستي مدرسه را پيش بيني ميکند؛ همان طور که نتايج جدول ٦ نشان ميدهد يافته هاي پژوهش بيانگر آن است که چنين پيش بيني امکان پذير است .
Classrooms Goals structures and student motivation Journal of Educational Psychology, 84 (3), 261-267.