چکیده:
مقدمه: شیوع بالای اختلال طیف اوتیسم در سال های اخیر توجه روز افزون را به مشکلات این افراد در بین روانشناسان افزایش داده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش آموزش ارتباط کاربردی در کاهش رفتارهای چالش برانگیز، کلیشه ای و آسیب رسان کودکان طیف اوتیسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و در حیطه طرح های نیمه آزمایشی و در قالب طرح های پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل میباشد. طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل از دو گروه آزمودنی تشکیل شده است که هر دو گروه دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند جامعه آماری کلیه کودکان اختلال طیف اوتیسم در سال ١٣٩٨ در کرج میباشند. از جامعه آماری موردنظر تعداد٣٠ کودک با اختلال طیف اوتیسم و دامنه سنی ٦ تا ١٢ سال از مرکز مفید به صورت در دسترس انتخاب پانزده جلسه تحت آموزش ارتباط کاربردی توسط پژوهشگر قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ارتباط کاربردی به کاهش رفتارهای چالش برنگیز و کلیشه ای و آسیب به خود انجامید و همچنین باعث کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلال طیف اوتیسم شد.
نتیجه گیری: این یافتهها نشان میدهد که آموزش ارتباط کاربردی به صورت شیوه ای آسان و ساده میتواند توسط کلینیک های بالینی و همجنین متخصصان انجام شود.
خلاصه ماشینی:
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي روش آموزش ارتباط کاربردي در کاهش رفتارهاي چالش برانگيز، کليشه اي و آسيب رسان کودکان طيف اوتيسم انجام شد.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که آموزش ارتباط کاربردي به کاهش رفتارهاي چالش برنگيز و کليشه اي و آسيب به خود انجاميد و همچنين باعث کاهش مشکلات رفتاري کودکان با اختلال طيف اوتيسم شد.
بر همين اساس سوال اصلي پژوهش حاضر اين است آيا آموزش ارتباط کارکردي (FCT) در کاهش رفتارهاي چالش انگيز، رفتارهاي کليشه اي و رفتارهاي آسيب به خود کودکان با اختلال طيف اوتيسم موثر است ؟ روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي و در حيطه طرح هاي شبه آزمايشي و در قالب طرح هاي پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل ميباشد.
Journal of Applied Behavior Analysis، 24، 251-264 Functional communication .
Gillberg ،Ehlers __ Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in school age children.
Evaluation of functional communication training as a satiation procedure to reduce challenging behavior in instructional environments for children with autism.
D. __ communication training with three individuals with autism and severe –44 ،1()problem behavior.
R. __ Functional communication training in the natural environment: A pilot 253 investigation with a young child with autism spectrum disorder.
،Roby __ Training on the Emission of Independent Mands and Reduction of Problem Behaviors in Children Diagnosed with Autism Spectrum Disorder.
Discrete- trial functional analysis and functional communication 254 training with three individuals with autism and severe problem behavior.