چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه فرسودگی شغلی و استرس شغلی با عملکرد حرفه ای (شغلی) معلمان چندپایه عشایری استان خوزستان در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ است . روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و شیوه اجرا توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است . جامعه آماری معلمان چندپایه عشایری استان خوزستان برابر با ١٢٥٠ نفر و تعداد ٢٩٤ نفر با استفاده از جدول مورگان - گرجسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی می باشد. از پرسش نامه های استرس شغلی ترنیچ و اسپیلبرگر (١٩٩١)، فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (١٩٨١) و عملکرد شغلی پاترسون (JPQ) (١٩٢٢) استفاده گردید. روایی پرسش نامه ها، با استفاده از نظرات اساتید راهنما، مشاوران و صاحب نظران تایید گردید. برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ به ترتیب استرس شغلی (٠/٨٢)، فرسودگی شغلی (٠/٨٦) و عملکرد شغلی (٠/٨٥)محاسبه گردید.
جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف و در بخش آمار استنباطی
ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه هم زمان با استفاده از نرم افزار آماری SPSS، نسخه ٢٨، استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه منفی معناداری بین فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی و بین استرس شغلی و عملکرد شغلی وجود دارد، رابطه معناداری بین فرسودگی شغلی و استرس شغلی معلمان چندپایه عشایری وجود دارد؛ بنابراین کاهش استرس شغلی در کاهش فرسودگی شغلی تاثیر دارد و هر چه میزان استرس شغلی معلمان چندپایه عشایری بالاتر باشد، از میزان عملکرد حرفه ای آن ها کاسته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
کارشناسي ارشد، فلسفه و کلام اسلامي، دانشگاه پيام نور انديمشک اداره آموزش و پرورش شهرستان شاوور چکيده هدف اين پژوهش بررسي رابطه فرسودگي شغلي و استرس شغلي با عملکرد حرفه اي (شغلي) معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي ١٤٠٢-١٤٠١ است .
1402-1401 ١-٣- فرضيه اصلي بين بعد فرسودگي شغلي و استرس شغلي با عملکرد شغلي در معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي ١٤٠٢-١٤٠١ رابطه وجود دارد.
١-٤- فرضيه هاي فرعي ــ بين بعد فرسودگي شغلي با عملکرد شغلي معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٢ رابطه وجود دارد.
تعداد معلمان مورد پژوهش به تفکيک جنسيت (به تصویرصفحه رجوع شود) ٣-١- فرضيه فرعي اول بين بعد فرسودگي شغلي با عملکرد حرفه اي معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي ١٤٠٢-١٤٠١ رابطه وجود دارد.
٣-٢- فرضيه فرعي دوم بين بعد فرسودگي شغلي و استرس شغلي معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي -١٤٠١ ١٤٠٢ رابطه وجود دارد.
265 ٣-٣- فرضيه فرعي سوم بين بعد استرس شغلي با عملکرد حرفه اي معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي -١٤٠١ ١٤٠٢ رابطه وجود دارد.
٣-٤- فرضيه اصلي تحقيق بين بعد فرسودگي شغلي و استرس شغلي با عملکرد حرفه اي در معلمان چندپايه عشايري استان خوزستان در سال تحصيلي ١٤٠٢-١٤٠١ رابطه وجود دارد.
نتيجه گيري نتايج پژوهش نشان مي دهد که رابطه منفي معناداري بين فرسودگي شغلي و عملکرد حرفه اي معلمان چندپايه وجود دارد.
نتايج پژوهش نشان داد که رابطه منفي معناداري بين عملکرد حرفه اي و استرس شغلي معلمان چندپايه وجود دارد.