چکیده:
با توجه به سخن رسول خدا که فرمودند: کسانی که سنت مرا زنده میکنند و به بندگان خدا میآموزند جانشینان من هستند اخلاق و رفتار حسنه باید در راس قابلیتهای معلم قرار گیرد. زیرا آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت به متعلم انتقال مییابد تنها معلومات و مهارتهای معلم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل میشود. از اینرو ضروری است که معلمان از اخلاق حسنه برخوردار باشند تا دانش آموزان نیز از آنان الگو بگیرند. از اینرو در پژوهش حاضر که به صورت کیفی-تبیینی انجام گرفته است قصد داریم به ویژگیهای اخلاق حرفهای معلم از منظر قرآن و روایات بپردازیم. بعد از بررسیها و مطالعات صورت گرفته در آیات و روایات و نتایج تحقیقات قبلی نتیجه چنان حاصل شدکه معلم مهمترین فرد در نظام آموزشی است چرا که مسئول اجرایی است و حتی میتواند برنامه آموزشی نامناسب را نیز با خلاقیت و مهارت خود به صورت مناسبی به اجرا در آورد و نتیجه بهتری را بگیرد، نقش معلم چنان مهم است که اگر اشتباه انتخاب شود نتیجه برنامه آموزشی عالی را نیز خراب میکند. معلمان را از جنبههای مختلف میسنجند مثل علم و آگاهی، مهارت، اخلاق و... از آنجا که در کشور ما نقش معلم پررنگ تر میباشد و دانش آموزان از معلمان الگو گرفته وجود معلمانی که از نظر اخلاق حرفهای و اسلامی، توانمند و درست باشند لازم است. درواقع معلم با توجه به نفوذ معنوی اش، قلب و اندیشه و رفتار دانش آموز را تسخیر میکند.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که در کشور ما نقش معلم پررنگ تر ميباشد و دانش آموزان از معلمان الگو گرفته وجود معلماني که از نظر اخلاق حرفه اي و اسلامي، توانمند و درست باشند لازم است .
درواقع معلم با توجه به نفوذ معنوي اش ، قلب و انديشه و رفتار دانش آموز را تسخير ميکند مقدمه اخلاق حرفه اي به مسائل و پرسش هاي اخلاقي و اصول و ارزش هاي اخلاقي يک نظام حرفه اي ميپردازد و ناظر بر اخلاق در محيط حرفه اي است (قراملکي، ١٣٨٢).
در نهايت اينکه هدف نخست اديان الهي نيز آموزش و ارتقاي اخلاق پاگيري معنويت در جامعه انسان بوده است ، تا آنجا که پيامبر مکرم اسلام (ص ) هدف محوري رسالت خود را تکميل سجاياي اخلاقي در روح و جان و رفتار انسان ها ميداند.
اما با وجود چنين پشتوانه و گذشته اي که اخلاق در آن محور آموزش و عمل ، و اشتغال افراد و اجتماع و نقطه جوشان نيروي پويايي جامعه اسلامي و ايراني بوده است ، جامعه کنوني ما از فقدان يا نقصان دغدغه هاي اخلاقي در حرف کارکردي خود رنج ميبرد (قراملکي و همکاران ، ١٣٨٦).
همانطور که ميدانيد افراد زيادي در سيستم هاي آموزشي مشغول به کار هستند که فعاليت هايشان به طور مستقيم و غير مستقيم بر تربيت دانش آموزان تاثير مي گذارد اما در اين بين معلم نقش برجسته تري دارد.
از آنجا که در کشور ما نقش معلم پررنگ تر مي باشد و دانش آموزان از معلمان الگو گرفته وجود معلماني که از نظر اخلاق حرفه اي و اسلامي ، توانمند و درست باشند لازم است .