چکیده:
نظام تربیتی و آموزشی بسته به عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تحت شرایطی قرار میگیرد که با توجه به اهداف عالی این نظام محدودیتهایی پیدا میکند. حال این که مبنا و علت پیدایش کلاسهای چندپایه در چیست، بسیار حائز اهمیت است و جواب این سوال مارا در جهت شناخت مزایا و محدودیتهای این کلاسها یاری میرساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مزیتها و محدودیتهای کلاسهای چندپایه و با روش پژوهش کیفی و تبیینی انجام گرفته است. درنهایت بعد از بررسی منابع و اسناد علمی نتیجه چنان حاصل شد که کلاسهای چندپایه کلاسهایی مانند گروههای خانوادگیاند که این گروهها رشد شناختی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان را تسریع میکنند. از دیگر مزایای برگزاری کلاسهای چندپایه میتوان به دانشآموزمحوری، انعطافپذیری، فردیشدن آموزش، تدریس توسط همسالان، پیشرفت تحصیلی، رشد مهارتهای حل مساله، رشد عزت نفس و خودپنداره، درک بهتر بین معلمان و دانشآموزان، مشارکت اجتماعی بیشتر و رقابت سالم اشاره کرد. اما این کلاسها معایبی هم دارند که باعث میشود دستیابی به اهداف آموزشی، ادارهی کلاس توسط معلم و یادگیری دانشآموزان با مشکلاتی مواجه شود
خلاصه ماشینی:
هرچند وجود کلاس هاي چندپايه در نظام آموزشي به خودي خود به عنوان يک چالش و محدوديت تلقي ميشود، وجود مجموعه اي از مشکلات ، مسائل و تنگناها، عرصه ارائه خدمات آموزشي را بر معلمان و مديران آموزشي تنگ تر کرده اند؛ شواهد پژوهشي و نتايج تحقيقات مرتبط با اين مساله نشان داده اند که کمبود وقت ، نقصان در تجريه و علم آموزگاران و علم اطلاع آنان از شيوه از آموزش و برنامه ريزي براي اين کلاس ها، نامتناسب بودن ترکيب سني دانش آموزان و گرفتاريهاي خانوادگي آنان ، کوچکي فضاي آموزشي اغلب اين کلاس ها، فقدان تجهيزات آموزشي مناسب در آن ها، پرداختن آموزگاران اين مدارس به وظايفي ديگر نظير مديريت ، امور دفتري و...
اما در کلاس هاي چندپايه ، هنگامي که معلم مطالب مربوط به پايه هاي پايين تر را تدريس ميکند، دانش آموزان کلاس بالاتر فرصت پيدا ميکنند که عقب ماندگيهاي درسي خود را جبران کنند.
از ديگر مزاياي برگزاري کلاس هاي چندپايه ميتوان به دانش آموزمحوري، انعطاف پذيري، فرديشدن آموزش ، تدريس توسط همسالان ، پيشرفت تحصيلي، رشد مهارت هاي حل مسأله ، رشد عزت نفس و خودپنداره ، درک بهتر بين معلمان و دانش آموزان ، مشارکت اجتماعي بيشتر و رقابت سالم اشاره کرد.
از ديگر مزاياي برگزاري کلاس هاي چندپايه ميتوان به دانش آموزمحوري، انعطاف پذيري، فرديشدن آموزش ، تدريس توسط همسالان ، پيشرفت تحصيلي، رشد مهارت هاي حل مسأله ، رشد عزت نفس و خودپنداره ، درک بهتر بين معلمان و دانش آموزان ، مشارکت اجتماعي بيشتر و رقابت سالم اشاره کرد.