چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای اسناد بالادستی (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند برنامهدرسی ملی) بر اساس مؤلفههای مطلوب آموزش زبان انگلیسی به روش آنتروپی شانون بوده است. محتوای طرح از نظر پاسخگو (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند برنامهدرسی ملی) و هفت مؤلفه اصلی و 45 مؤلفه فرعی آموزش زبان انگلیسی در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که از بررسی کل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند برنامهدرسی ملی، مؤلفه مربوط به عوامل مؤثر در یادگیری زبان انگلیسی با 429 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به چالشها و آسیبهای یادگیری زبان انگلیسی با صفر فراوانی است. ضریب اهمیت مؤلفه چرایی یادگیری زبان انگلیسی بیشتر از مؤلفههای دیگر است و مؤلفه چالشها و آسیبهای یادگیری زبان انگلیسی در اسناد بالادستی مورد توجه قرار نگرفته است. یافتههای حاصل از فراوانی مؤلفهها نشان داده است که مؤلفههای آموزش زبان انگلیسی از توزیع نرمال برخوردار نیستند، به طوری که در حد خیلیکم به آموزش زبان انگلیسی در این اسناد پرداخته شده است.
The present research aims to analyze the content of Ministry of Education’s strategic plans (the Fundamental Reform Document of Education, the Comprehensive National Scientific Plan and the National Curriculum Document) based on Shannon's entropy regarding the favorable components of teaching English. The contents of the Fundamental Reform Document of Education, the Comprehensive National Scientific Plan and the National Curriculum Document, as well as 7 main components and 45 secondary components regarding teaching the English language in 2019 have been taken into consideration. The results obtained by content analysis using Shannon's entropy having studied all of the Fundamental Reform Document of Education, the Comprehensive National Scientific Plan and the National Curriculum Document pointed out that the component regarding the factors effective in learning the English language had the highest frequency – 429 – while the lowest frequency – zero – pertained to the challenges and damages regarding learning the English language. The component regarding the reason for learning the English language enjoyed a higher significance coefficient compared to other components, while the component regarding the challenges and damages have not been addressed in the aforementioned documents. The findings obtained from the frequency of the components indicate that components regarding teaching English do not have a normal distribution, and teaching English has received very low coverage in these documents.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل محتواي آنتروپي شانون نشان داد که از بررسي کل سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ، سند نقشــه جامع علمي کشور و سند برنامه درسي ملي ، مؤلفه مربوط به عوامل مؤثر در يادگيري زبان انگليســي با ٤٢٩ مورد بيشترين فراواني را به خود اختصاص داده و کمترين مقدار مربوط به چالشها و آسيبهاي يادگيري زبان انگليسي با صفر فراواني اســت .
در اين پژوهش سعي شده است مؤلفه هاي آموزش زبان انگليسي در متن محتواي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ، ســند نقشه جامع علمي کشــور و سند برنامه درسي ملي بررسي شود.
¢ يافته هاي پژوهش پس از بررسي هفت مؤلفه اصلي و ٤٥ مؤلفه فرعي آموزش زبان انگليسي به روش آنتروپي شانون در اسناد بالادستي (سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ، سند نقشه جامع علمي کشور و سند برنامه درسي ملي )، در مرحله اول فراواني هر يک از مؤلفه ها در جدول شماره ١ شمارش شدند.
(ادامه ) )به تصویر صفحه رجوع شود) )به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شــماره ١ نشان مي دهد که از بررسي اسناد بالادستي (سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ، ســند نقشه جامع علمي کشور و سند برنامه درسي ملي )، مؤلفه مربوط به عوامل مؤثر در يادگيري زبان انگليســي با ٤٢٩ مورد بيشترين فراواني را به خود اختصاص داده و کمترين مقدار مربوط به چالشها و آسيبهاي يادگيري زبان انگليسي ، با صفر فراواني است .