چکیده:
کیفیت زندگی به عنوان یک بحث علمی در سال های اخیر توجه بسیاری از محققان پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هدف این پژوهش در وهله اول بنیادی است تا با شناسایی رابطۀ باورهای غیرمنطقی و نیازهای بنیادین روان شناختی با شفقت به خود و کیفیت زندگی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، به توسعه دانش در این حیطه کمک کرده و در وهله بعدی با ارائه راهکارهای مناسب زمینه را برای زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس در جهت بهبود کیفیت زندگی آنان و افزایش شفقت به خود این زنان، فراهم میآورد. این تحقیق از نوع بررسی دادهها و از نوع پس رویدادی میباشد، زیرا داده های سال گذشته مورد بررسی قرار میگیرند؛ و ازنظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات روش توصیفی و پیمایشی است و ازآنجاکه محقق به دنبال بررسی رابطه بین دو متغیر است، این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی میباشد. بر این اساس که رابطه بین دو متغیر کمی را مشخص میکند.
خلاصه ماشینی:
رابطه باورهاي غيرمنطقي و نيازهاي بنيادين روان شناختي با شفقت به خود و کيفيت زندگي زنان مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس (MS) طهامه هم وطن ١، مريم دهقانيان ٢ ١هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ٢کارشناسي ارشد مشاوره توان بخشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم پزشکي چکيده کيفيت زندگي به عنوان يک بحث علمي در سال هاي اخير توجه بسياري از محققان پژوهشگران را به خود جلب کرده است .
هدف ما بررسي رابطه باورهاي غيرمنطقي و نيازهاي بنيادين روان شناختي با شفقت به خود و کيفيت زندگي زنان مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس است .
بحث و نتيجه گيري بين باورهاي غيرمنطقي و نيازهاي بنيادين روان شناختي با شفقت به خود و کيفيت زندگي زنان مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس ، رابطه معنادار وجود دارد.
نتايج نشان داد که مولفه هاي توقع تاييد از ديگران ، سرزنش خود، واکنش همراه با ناکامي ودرماندگي براي تغيير قادر به پيش بيني شفقت به خود در زنان مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس نتايج اين فرضيه با پژوهش آندو، کازين و يانگ (٢٠٢١) همسو ميباشد.
بين نيازهاي بنيادين روان شناختي با کيفيت زندگي در زنان مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس ، رابطه معنادار وجود دارد.
پيشنهادات از ديگر زمينه هاي مناسب براي پژوهش هاي بعدي ميتوان به بررسي رابطه باورهاي غيرمنطقي و نيازهاي بنيادين روان شناختي با شفقت به خود و کيفيت زندگي در مردان مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس (MS) اشاره کرد.
College students' psychological needs and intrinsic motivation to learn: An examination of self-determination theory.
The Role Of Self-Compassion And Emotional Approach Coping In The Relationship Between Maladaptive Perfectionism And Psychological Distress Among East Asian International Students.