چکیده:
با ظهور رسانههای دیجیتال در صنعت رسانه و تسهیل تولید و توزیع محتوا، کسبوکارهای نوپای زیادی در صنعت رسانه ایجادشده است. با توجه به ارتباط دوسویه کارآفرینی و رسانه، شناسایی فرصتهای کارآفرینانه موجود در این صنعت از برجستهترین نیازهای این حوزه محسوب میشود. در حال حاضر پژوهشهای معدودی در رابطه با کارآفرینی رسانهای و شناسایی فرصتهای این صنعت در ایران انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث جمع آوری و تحلیل دادهها، پژوهشی آمیخته اکتشافی محسوب میشود. هدف این پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در استارتاپهای رسانهای در ایران بوده است. در این پژوهش برای شناسایی فرصتهای موجود در حوزه استارتاپهای رسانهای با 12 نفر از خبرگان و کارآفرینان رسانهای مصاحبههای عمیق-نیمه ساختاریافته صورت گرفت. در بخش کیفی از شیوه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی نیز از نمونه بر اساس تکنیک نمونهگیری سیستماتیک استفاده شد. جمع آوری داده با دو شیوه مصاحبه عمیق (در بخش کیفی) و پرسشنامه (در بخش کمی) انجام گردید. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون فرصتهای موجود در این بخش از صنعت، شناسایی شد. علاوه بر این، برای تعیین رابطه بین روندها و فرصتهای شناساییشده و شدت اثرگذاریشان بر یکدیگر، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان و کارآفرینان توزیع شد. دادههای حاصل از این پرسشنامهها با استفاده از تکنیک DEMATEL تحلیل شدند و در نهایت 67 فرصت در 9 بخش مختلف صنعت معرفی گردید. این فرصتها شامل فرصتهای خبری، سرگرمی، اطلاعرسانی، تبلیغاتی، آموزشی و فرهنگی بودند.
In parallel with emergence of digital media in the media industry and facilitation of content production and distribution, a great number of startups have been created in the media industry. Considering the two-way communication between entrepreneurship and media industry is identification of the existing entrepreneurial opportunities in the media industry deemed the most essential needs or components in this area. Currently, a limited number of research programs have been conducted on the linkage between media entrepreneurship and identification of relevant opportunities in Iran. The present research is regard practical in terms of the purpose and exploratory mix in respect of data collection and analysis. The objective of this investigation is to identify entrepreneurial opportunities in the media startups in Iran. Thus in this research, some deep semi structured interviews were arranged for 12 media experts and entrepreneurs with the aim of identifying the existing entrepreneurial opportunities in the field of media startups. In the qualitative section, the targeted sampling method for achieving the theoretical saturation and in the quantitative section, the systematic sampling method were used. The data were collected by means of the two methods of deep interview (in the qualitative section) and questionnaire (in the quantitative section). In the qualitative section, the existing opportunities in the media industry were identified by using the thematic analysis techniques. Additionally a pairwise comparison questionnaire was designed and distributed among the experts and entrepreneurs to establish the relationship between identified trends and opportunities intensity of their counter impact. the data gathered from the questionnaires were analyzed by the DEMATEL technique and finally 67 opportunities in 9 different segments of the media industry were identified. These opportunities, inter alia included news coverage, amusement, information service, advertisement, training/education and cultural areas.