چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپها در فضای اقتصاد اشتراکی است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری دادهها، پژوهشی کیفی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است. بدین منظور در بخش کیفی، دادهها از طریق بررسی ادبیات پژوهش و انجام مصاحبههای عمیق جمعآوری شدند. جامعه آماری پژوهش کیفی خبرگان و مدیران اجرایی استارتآپهای حوزه اقتصاد اشتراکی بودند. نمونهگیری به صورت گلوله برفی انجام شد و تا اشباع نظری ادامه داشت و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند و تعداد 8 مقوله اصلی، 32 مقوله فرعی و 131 کد باز شناسایی شدند. پیشایندهای همآفرینی ارزش استارتآپها در فضای اقتصاد اشتراکی شامل «ادراکات اخلاقی مصرفکنندگان»، «قدرت برند»، «بازاریابی رابطهمند»، «ارزش مورد انتظار»، «تجربه مشتری»، «پایداری»، «کمک به رشد و توسعه کسبوکارها» و «زیرساختها» بودند. پایایی تحلیل دادههای کیفی از طریق ضریب توافق کوهن محاسبه شد و مقدار آن 843/0 به دست آمد. در بخش کمی، از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS3 به آزمون فرضیههای پژوهش پرداخته شد که تمام 8 فرضیه تایید شدند. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) و روایی آن از طریق تحلیل عاملی تاییدی و بارهای عاملی و میانگین واریانس استخراجشده (AVE) محاسبه شدند. در انتها، پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی و همچنین پیشنهادهای کاربردی ارائه شدند.
The present research is seeking to identify the antecedents of value co-creation in startups in a shares economy environment. The research method is considered applied in terms of the purpose and in respect of the data collection with a content analysis approach. To this end, in the qualitative section, data have been gathered through a survey of the research literature and conduct of profound interviews. The statistical population constituted the experts and executive managers of startups in the contents of a shared economy. The sampling was processed with a snowball method, continued up to level of theoretical saturation and then the collected data were analyzed by a thematic content approach out of which 8 basic themes, 32 secondary themes and 3 open codes were identified. The findings indicate that the antecedents of value co-creation in startups in a shared economy environment include: the consumer's ethical perceptions, brand strength, relationship-based marketing, expected value, customer's experience, sustainability, contribution to the growth and development of businesses as well as infrastructures. The reliability of the qualitative data analysis was calculated through the Cohen Kappa coefficient which was 0.843. the quantitative section was handled through the structural equations modelling and the hypotheses were tested by using the PLS3 Software whereby all the 8 assumed hypotheses were confirmed. The reliability of the questionnaire was calculated through the Alpha Cronbach Coefficient and Combined Reliability ((CR)) while the validity was obtained through the confirmatory factor analysis, factor loads and the average variance extracted (AVE). Finally, some recommendations were made for enhancement of the upcoming research activities and practical approaches
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، خلق ارزش مي تواند به مزيت رقابتي منجر شـود اگر شـرکت ها ياد بگيرند که چگونه اين فرآيند را به درسـتي مديريت کنند ( ,Harkison 1 Belk 2 Shared Economy 3 Airbnb 4 Uber ٢٠١٩ ,Serra-Cantallops & ,́lez-Mansilla, Berenguer-ContriGonza ;٢٠١٨).
در اين پژوهش ، پس از بررســي مباني نظري، پيشــينه تجربي و تحليل داده هاي کيفي، مدل مفهومي استخراج شده بيانگر ٨ فرضيه به صورت زير بودند: H١: ادراکات اخلاقي مصرف کنندگان بر هم آفريني ارزش در استارت آپ هاي اقتصاد اشتراکي تاثير دارد.
اين يافته با نتايج پژوهش هاي ( ,Choi &Kim ;٢٠١٥ ,Nambisan &Lusch, ;٢٠٠٨ ,Frow &Payne, Storbacka, ٢٠٢٠ ,Huang &Liu ;٢٠١٩) همخواني دارد.
نتايج آزمون فرضيه هانشان داد که بازاريابي رابطه مند بر هم آفريني ارزش با اســـتارت آپ ها تاثير مثبتي دارد و اين يافته با نتايج پژوهش هاي (-Sanz ;٢٠١٧ ,.
نتايج آزمون فرضيه ها نشان داد که تجربه مشتري بر هم آفريني ارزش با اســـتارت آپ ها تاثير مثبتي دارد و اين يافته بانتايج پژوهش ( ;٢٠١٨ ,Lyu &Xu, Liu, ٢٠٢٠ ,Marimon &Akhmedova, Mas-Machuca, ;٢٠٢٠ ,.
نتايج آزمون فرضيه ها نشان داد که زيرساخت ها بر هم آفريني ارزش با استارت آپ ها تاثير مثبتي دارد و اين نتيجه با يافته هاي پژوهش (٢٠١٩ ,Choi &Kim ;٢٠٢٠ ,.
نتايج آزمون فرضيه ها نشان داد که کمک به رشد و توسعه کســـب وکارها بر هم آفريني ارزش با اســـتارت آپ ها تاثير مثبتي دارد و با نتايج پژوهش هاي (Lusch & Vargo, 2014; Vargo & Akaka, 2012; Zhao et al.