چکیده:
زمینه و هدف دانش آموزان با آسیب شنوایی، در خواندن مشکل دارند. فرایند خواندن در این افراد از این جهت ضعیف است که نه تنها فاقد گفتار درونی هستند، بلکه نمی توانند به طور خودکار از قواعد تطابق واج با نویسه استفاده کنند. در این میان، یکی از عوامل تحولی دخیل در فرایند خواندن عملکرد حافظه است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری بر بازشناسی واژه در کودکان با آسیب شنوایی است. روش روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه به همراه پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 8 تا 13 سال با آسیب شنوایی)دختر و پسر (دارای سمعک شهر شیراز در سال 1041 بود. نمونه پژوهش بعد از غربالگری با توجه به ملاک های ورود و خروج با روش نمونه گیری در دسترس از مدرسه ابتدایی خاقانی شهر شیراز انتخاب و در دو گروه آزمایشی) 15 نفر (و گواه) 15 نفر (به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی)نما(بود. جهت تحلیل داده ها، ازشاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل واریانس آمیخته دو راهه ی چندمتغیری استفاده شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری موجب بهبود بازشناسی واژه در کودکان با آسیب شنوایی شده است. نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش حاضر، برنامه توان بخشی مبتنی بر حافظه کاری برنامه مفیدی برای بهبود بازشناسی واژه در کودکان با آسیب شنوایی است.
Background and purpose: Students with hearing impairment have difficulty in reading. The reading
process in these people is weak due to the fact that they not only lack inner speech, but also cannot
automatically use the rules of matching phonemes with letters. Meanwhile, one of the evolutionary factors
involved in the reading process is the memory function. Therefore, the purpose of this research is to
investigate the effectiveness of the rehabilitation program based on working memory on word recognition in
children with hearing impairment.
Method: The method of this research was an experiment with a pre-test and post-test design with a control
group and follow-up. The statistical population of the research included all children aged 8 to 13 with hearing
impairment (girls and boys) who had hearing aids in Shiraz city in 2023. After screening, the research
sample was selected from Khagani Elementary School in Shiraz according to the entry and exit criteria
and randomly assigned to two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The research tool
included the reading and dyslexia test. In order to analyze the data, descriptive statistics including mean
and standard deviation were used, and to test the hypotheses, the method of mixed two-way multivariate
analysis of variance was used.
Results: The research Results showed that the rehabilitation program based on working memory improved
word recognition in children with hearing impairment.
Conclusion: According to the findings of the present study, the rehabilitation program based on working
memory is a useful program for improving word recognition in children with hearing impairment.