چکیده:
هدف:هدف اختلالات اضطرابی از شایعترین اختلالات روانی در سنین مدرسه است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری مادران همراه با گروه درمانی شناختی-رفتاری با حضور دختران و بدون حضور دختران با اضطراب اجتماعی بود. روش این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل همه ی دختران 15 تا 13 ساله ی مدرسه زینبیه واقع در شهرستان شهریار بود. با اجرای آزمون بر روی 600 دانش آموز مدرسه، 120 نفر با اضطراب اجتماعی یافت شد که از بین آنها 45 نفر انتخاب و در 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول، مدیریت رفتاری مادران و آموزش گروهی شناختی-رفتاری دختران را دریافت کردند و گروه آزمایشی دوم فقط مدیریت رفتاری مادران را دریافت کردند. گروه گواه نیز هیج آموزشی را دریافت نکرد و در فهرست انتظار قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، مقیاس اضطراب اجتماعی جرابک(1996)بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که آموزش مدیریت رفتاری مادران و آموزش گروهی شناختی-رفتاری توام با هم موجب کاهش اضطراب اجتماعی دختران می شود) 05/ P<0 (، اما آموزش مدیریت رفتاری مادران به تنهایی نتوانست اضطراب اجتماعی را کاهش دهد. این نتایج در پیگیری ها نیز به اثبات رسید. نتیجه گیری براساس نتایج آزمون تعقیبی روش آموزش ترکیبی به طور معناداری نسبت به روش آموزشی مدیریت رفتاری مادران بر اضطراب اجتماعی، تاثیر بیشتری داشت. مطابق با یافته های پژوهش اثربخشی مداخله آموزش مدیریت رفتاری مادران و آموزش شناختی-رفتاری دختران بر کاهش اضطراب اجتماعی دختران به تایید رسید. بنابراین، این روش را می توان به عنوان یکی از درمان های مفید و کاربردی برای این گروه از دختران درنظرگرفت.
Background & Purpose: Anxiety disorders are one of the most common mental disorders in school
age. The purpose of this study is comparing effectiveness of mothers’ behavior management training with
cognitive behavior group therapy with considering both presence and lack of presence of girls who have
social anxiety.
Materials and Methods: This research has been done experimentally by the approach of pre-test, posttest
as well as follow-up along with control group. The statistical population consists of all girls from 13
to 15 Zeynabiyeh schools in Shahriyar. With our performance on 600 school students, 120 students with
social anxiety were found that 45 persons selected. First educational group received mothers’ behavior
management training and second educational group received cognitive behavior group therapy of girls,
mothers’ behavior management training and control group did not receive any training and stay on the
waiting list. The instrument of research was Jerabek social anxiety scale. Data were statistically analyzed
using SPSS24 software and analysis of variance with repeated measurements.
Results: The results indicate that mothers’ behavior management training and cognitive behavior group
therapy of girls together lead to decreasing social anxiety (p> 0. 05). but mothers’ behavior management
training alone could not reduce social anxiety. These outcomes were acknowledged in follow-up.
Conclusion: According to the findings of the study, the effectiveness of the intervention of behavioral
management training for mothers and cognitive-behavioral training for girls was confirmed in reducing girls'
social anxiety. Therefore, this method can be considered as one of the useful and practical treatments for
this group of girls.