چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد[1]و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی[2] برشفقت به خود، وتابآوری خانوادگی مادران کودکان آموزش می باشد. روش: روش این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با انجام پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و یک دوره پیگیری 5 ماه اجرا شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود و از میان لیست جامعه آماری مادران دانش آموزان استثنایی آموزش پذیردو شهر ملارد و شهریار درسال(1401-1400)، 36 نفر با استفاده از اعداد تصادفی انتخاب شدند و دردوگروه آزمایشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان مبتنی برپذیرش وتعهدویک گروه گواه، قرارداده شدند. ازپرسشنامههای شفقت به خود[3]نف(2003) و تابآوریخانوادگی[4]سیکسبی(2005) به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل کو واریانس برای مقایسه میانگینها بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار (SPSS 22)استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی به شیوه مشاوره گروهی برافزایش شفقت به خود و تابآوری خانوادگی مادران کودکان آموزش پذیرتأثیر دارد. تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود (6/59 درصد)و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (9/27 درصد)در مقایسه با گروه کنترل بود(001/0 P<و891/106 F=) و تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تابآوری (5/81 درصد)و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی (9/45 درصد) درمقایسه با گروه کنترل بود(001/0 P<و891/106 F=). نتیجه گیری: مطابق یافته های پژوهش می توان از روش مشاوره گروهی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی برای افزایش شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی استفاده نمود. 1.Acceptance and Commitment Therapy2.Cognitive therapy based on mindfulness3.self-compassion Scale 4.family resilience Scale
Aims: The purpose of this research is to compare the effectiveness of group counseling with acceptance based on commitment and cognitive therapy based on mindfulness, self-compassion, and family resilience of mothers of children in education. Method:This research was semi-experimental with a pre-test and post-test with a control group and a follow-up period of 5 months. Sampling was done by simple random sampling. From the list of the statistical population of mothers of exceptionally educated students in the two cities of Mallard and Shahryar in the year (1401-1400), (36) people were selected using random numbers and in two experimental groups of cognitive therapy based on mindfulness and therapy based on Acceptance and commitment and a control group were included. Self-compassion(Neff, 2003) and family resilience (Sixbey, 2005) questionnaires were used as research tools. The method of data analysis was covariance analysis to compare means. The software (SPSS 22) was used for data analysis. Findings:The results showed that both methods, therapy based on acceptance and commitment and cognitive therapy based on mindfulness in the way of group counseling, have an effect on increasing self-compassion and family resilience of mothers of educated children.The effect of acceptance and commitment therapy on increasing self-compassion (59.6%) and mindfulness-based cognitive therapy (27.9%) was compared to the control group. (PConclusion: According to the findings of this research, it is possible to use the method of group counseling, therapy based on acceptance and commitment, and cognitive therapy based on mindfulness to increase self-compassion and family resilience.
خلاصه ماشینی:
6%( and mindfulness-based cognitive therapy درماني مبتني بر ذهن آگاهي (٢٧/٩ درصد)در مقايسه با گروه کنترل بود(٠/٠٠١ and ٠٠٠١ >Pو١٠٦٨٩١ =F) و تأثير درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر افزايش and the effect of acceptance and commitment )١٠٦٨٩١=F therapy on increasing resilience )81.
٩( based on mindfulness درمقايسه با گروه کنترل بود(٠٠٠١ findings of this research, it is possible to use the method of يافته هاي پژوهش مي توان از روش مشاوره گروهي ، درمان مبتني بر پذيرش و group counseling, therapy based on acceptance and تعهد و شناخت درماني مبتني برذهن آگاهي براي افزايش شفقت به خود و تاب commitment, and cognitive therapy based on mindfulness to increase self-compassion and family resilience.
Keywords: acceptance and commitment therapy )ACT(, واژگان کليدي: درمان مبتني بر پذيرش و تعهد، شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي، mindfulness-based cognitive therapy )MBCT(, self-compassion, resilience, mothers of educable mentally-retarded children.
همچنين ميانگين تاب آوري در گروهي که با روش پذيرش مبتني بر تعهد آموزش ديده اند، گروهي که با شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي آموزش ديده اند و گروه کنترل دربخش پيش آزمون به ترتيب برابر با (١٦٩/ ٢٥)، (١٧٩/ ٨٣) و (١٦٦/ ١٧) به دست آمده است و همان طور که مشاهده ميشود ميانگين گروه هاي آزمايش و کنترل در پيش آزمون (قبل از مداخله )، تفاوت فراواني را در هيچ کدام از متغيرهاي شفقت به خود و تاب آوري نشان نمي دهند.
در مجموع نتايج پژوهش نشان داد روش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد نسبت به شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي به شيوه مشاوره گروهي بر افزايش شفقت به خود، و تاب آوري خانوادگي مادران کودکان آموزش پذير تأثير بيشتري دارد.