چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی مندرج در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی آن بر مبنای نظرات تربیتی میباشد. روش بهکاررفته از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا هدایتشده از متن سند تحول بنیادین انتخاب شد. نتایج پژوهش از تناظر و همخوانی مفاهیم اخلاقی سند با مفاهیم اخلاق جهانی خبر میدهد. با توجه به اصول تربیتی برگرفته ازنظریات افلاطون، خواجهنصیرالدین طوسی و نظریات تربیتی کنونی، روشهای آموزشی متناسب با اصول یادشده، جهت عملیاتی نمودن مفاهیم شناسایی و تعیین گردید. تحلیل متن از تناظر مفاهیم اخلاقی در سند تحول و مفاهیم اخلاق جهانی در بعضی از مولفهها وعدم تناظر در برخی دیگر خبر میدهد. جهت عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی روشهای تدریسهای مختلف و موثر کاربردی، بر اساس رویکردها و نظریات مشخص گردید.
The purpose of this study is a comparative study of ethical concepts contained in the document of fundamental change in education and the implementation of its ethical concepts based on educational ideas. The method used was qualitative and was selected by content analysis method guided by the text of the fundamental change document. The results of the research indicate the correspondence and compatibility of the ethical concepts of the document with the concepts of universal ethics. According to the educational principles derived from the theories of Plato, Khajeh Nasir al-Din Tusi and current educational theories, educational methods in accordance with the mentioned principles were identified and determined to implement the concepts. The analysis of the text indicates the correspondence of ethical concepts in the evolution document and the concepts of global ethics in some components and the lack of correspondence in others.
خلاصه ماشینی:
8. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 47-28 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی مندرج در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی آن بر مبنای نظرات تربیتی میباشد.
در پی این ضرورت رشد و سازندگی اخلاقی و فکری زیر سایهی تعلیم و تربیت برای رسیدن بهجامعهی فاضله، بهعنوان مهمترین وظیفهی تربیتی آموزشوپرورش (فرهود، 1390) و تربیت شهروندی محلی و ملی وجهانی و با مهارتهای انسانی از طریق آموزش درست، باید بهعنوان بخشی جداییناپذیر از برنامههای درسی مدارس در نظر گرفته شود (قاسمی زاد، 1394).
"بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران، اهداف ساحت اخلاقی اینگونه تعریفشده است: تربیت افرادی با ویژگیهای دیندار، مؤدب ومتخلق به آداب واخلاق انسانی، حقیقتجو، خردورز و پرسشگر، انتخابگر و آزادمنش، حق محور و مسئولیتپذیر در برابر خدا، جامعه و طبیعت، عدالت ورز، ظلمستیز و صلحجو، سالم و بانشاط، امیدوار به آینده، قانونگرا، منضبط و نظمپذیر، خودباور و دارای عزتنفس، مصمم و بااراده، پاکدامن و باحیا، امین وبصیر وحقشناس، وطندوست و شجاع و ایثارگر، مقتصد خلاق و کارآفرین، جمعگرا وجهانی اندیش، دارای ذائقه زیباییشناختی "(وزارت آموزشوپرورش، 1390).
جامعه پژوهشی: در این پژوهش از متن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جهت تحلیل هدایتشده مفاهیم اخلاقی آن؛ و جهت تحلیل اصول تربیتی گذشته و حال بهطور هدفمند، از آرا افلاطون و خواجهنصیرالدین طوسی (فلاسفه گذشته) و نظریات کنونی تربیتی برای عملیاتی نمودن مفاهیم استفاده گردید.