چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای راهبردهای تدریس و ارزشیابی برنامه درسی الکترونیکی از منظر نظریهی علوم اعصاب شناختی به روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود. مقالات منتشرشده در پایگاههای علمی پرتال علوم انسانی، جهاد دانشگاهی، مگایران، ایرانداک و نورمگز بهعنوان جامعه مقالات فارسی و پایگاه اریک از میان پایگاههای علمی معتبر برای زبان انگلیسی انتخاب شد. مقالات دارای دسترسی تمام متن، بکار رفتن کلیدواژه در عنوان یا چکیده و قرارگیری در چارچوب زمانی 2010 تا 2021 معیارهای شمول مقالات بودند. برای تحلیل محتوای قیاسی از عناصر نهگانه کلاین استفاده شد. با توجه به یافتهها در زمینه عنصر روش آموزش، توجه به 1) تفاوتهای فردی؛ 2) احساسات شخصی؛ 3) فعالیت یادگیرندگان؛ 4) انواع قالبهای آموزشی؛ 5) فاصلهگذاری زمانی مناسب و 6) توضیح شفاف روش انجام تکالیف شناسایی شد. در زمینه عنصر ارزشیابی نیز باید 1) واکنش یاد دهنده به پاسخ یادگیرنده همراه با بازخورد هشداردهنده باشد؛ 2) آزمونهای شناختی جایگزین آزمونهای به یادآوردنی شود؛ 3) سوالات باید جنبه استنباط یادگیرنده را تقویت کنند و او را به سمت ارائه پاسخهای خلاقانهتری ببرند.
The aim of this study was to identify the features of electronic curriculum from the perspective of cognitive neuroscience theory by deductive qualitative content analysis. The articles published in the scientific databases of the Humanities Portal, scientific information database(SID, Magiran, Irandoc and Normagz were selected as the Persian articles community and the Eric database was selected from among the valid scientific databases for the English language. Articles had full-text access, keyword usage in the title or abstract, and placement within the 2010-2021 time frame were the criteria for including articles. Klein\'s nine elements were used to analyze the deductive content. Findings on the teaching method element showed that the e-curriculum should pay attention to 1) individual differences; 2) personal feelings; 3) activity of learners; 4) types of educational templates; 5) Appropriate time interval and 6) Clear explanation of the homework method were identified. Regarding the evaluation element, 1) the learner\'s reaction to the learner\'s response should be accompanied by warning feedback; 2) Cognitive tests replace memory tests; 3) Questions should reinforce the learner\'s inference and lead him / her to provide more creative answers.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهشهای گوناگون نشان میدهد که در طراحی و تدوین برنامهدرسی برخط، بسیاری از جنبههای آموزشی مورد غفلت قرار میگیرد (جعفری ثانی، رضوانی، نوجینی و پاک مه computer based instruction computer assisted instruction Web based instruction Web based learning Online learning Virtual learning Allen & Seaman Wi fa Mooc Palvia, Aeron, Gupta, Mahapatra, Parida, Rosner& Sindhi Basilaia & Kvavadze Walsh پژوهشی محمود (2020) 9 ویژگی برای برنامهدرسی برخط پیشنهاد میکند: 1) مدیریت صدا و لحن 2) تدوین استراتژیهایی برای تقویت تعاملات کلاس 3) توجه به زیرساخت و تجهیزات 4) ارزیابی انعطافپذیر متناسب با شرایط فراگیران 5) وجود برنامههای پشتیبان برای مشکلات فنی 6) تبدیل دورههای بزرگ به ماژولهای کوچکتر 7) توسعه تواناییهای فراگیران 8) ضبط سخنرانیهای آنلاین و تهیه مطالب خودآموز 9) تخصیص معلمیار متخصص به فناوری برای تدریس.