چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1401 که تعداد آنان برابر با 900 نفر (540 نفر دختر و 360 نفر پسر) بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر برآورد شد که 162 نفر دانشجو دختر و 107 نفر دانشجو پسر بهصورت روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ساختار ادراکشده کلاس درس (میگلی و همکاران، 1988)، عملکرد تحصیلی (درتاج، 1383) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) بود. نتایج نشان داد بین ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. همچنین بین ادراک از ساختار کلاس درس با خودکارآمدی دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد و بین ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی رابطه غیرمستقیم و معناداری وجود داشت.
This research was conducted with the aim of determining the relationship between the perception of the classroom structure and students\' academic performance through the mediating role of self-efficacy. The statistical population of this research included the students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Sistan and Baluchistan in the second semester of 1400-1401, whose number was equal to 900 people (540 girls and 360 boys). The sample size was estimated to be 269 people based on the Kargesi Morgan table, of which 162 female students and 107 male students were selected by stratified random sampling. The research tool was the questionnaire of perceived classroom structure (Mighli et al., 1988), academic performance (Dartaj, 2013) and self-efficacy (Sharer et al., 1982). The results showed that there was a direct and significant relationship between the perception of the classroom structure and the students\' academic performance. Also, a direct and significant relationship was observed between the perception of the classroom structure and students\' self-efficacy, and there was an indirect and significant relationship between the perception of the classroom structure and students\' academic performance through the mediating role of self-efficacy.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره پنجم، شماره هفدهم، بهار 1402، صفحات 101-83 چکیده این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی انجام گرفت.
ساختار کلاس درس بهعنوان یک فضای حیاتی برای Academic Performance Johan Classroom structure Friedel, Cortina, Turner, Midgley موفقیت تحصیلی دانشجویان است (جعفرزاده، باشکوه و داردل، 1400).
یاری، مرزیه و پناهی (1400) در پژوهشی نشان داند که بین ادراک از ساختار هدفی کلا Ames Gustavson, Miyake Cetin-Dindar Midgley, Maehr, Hruda, Anderman, Anderman, Freeman, Gheen Mastery goal structure Performance-approach Performance-avoidance Mucherah Uçar & Sungur Schenke درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی از طریق نقش میانجی اهداف پیشرفت اجتماعی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
لی، وانگ، دای، 11 p; Hu"/>p; Hu"/> (2022) به این نتیج Patrick & Ryan Bong Self- efficacy Shen Yadak Bandura Alghamdia, Karpinski, Lepp & Barkley Academic Self- efficacy Friesen Young Kyo Lei, Wang, Dai, Guo, Xiang & Hu خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی از طریق میانجیگری شناوری تحصیلی و حمایت اجتماعی رابطه وجود داشت.
برآورد اثر مستقیم خودکارآمدي با عملکرد تحصيلي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول (5) و شکل (1 و2) نشان میدهد، ضریب مسیر اهداف خودکارآمدي بر عملکرد تحصيلي دانشجويان برابر با (20/0) با مقدار t-value بهدستآمده از مسیر مورد بررسی (18/3)، بهاحتمال 99 درصد معنادار میباشد (01/0P فرضيه چهارم: بين ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی رابطه غيرمستقيم و معناداري وجود دارد.