چکیده:
عوامل بسیاری بر ارتقای کیفیت نظام آموزشی و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری تأثیر دارد، از جمله رهبری آموزشی که جریان تعلیم و تربیت را تسهیل و تسریع مینماید. در این میان، رویکرد دینی رهبران آموزشی و بهرهگیری از معارف اسلامی در مدیریت مدرسه میتواند نقش ممتاز و برجسته آنان را دوچندان نماید. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل رهبری دینمدار برای مدارس متوسطه ایران بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای بوده و رویکردی کیفی داشته است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 15 نفر از خبرگان، جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها و طراحی مدل با استفاده از روش داده بنیاد و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام پذیرفت. متغیرهای علّی پژوهش در سه بخش عوامل فردی، سازمانی و حاکمیتی مشخص شدند. همچنین عوامل سازمانی، شامل مهارتهای رهبران اثربخش و ویژگیهای رهبران اثربخش بهعنوان متغیرهای زمینهای شناسایی شدند و ماهیت تعلیم و تربیت، عوامل حقوقی ـ قانونی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل محیطی و عوامل اجتماعی ـ فرهنگی نیز بهعنوان متغیرهای مداخلهگر تعیین گردید و راهبردهای رهبری دینمدار در دو بخش راهبردهای حاکمیتی و سازمانی تعریف شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دینمدار، پیامدهایی همچون افزایش اثربخشی در انجام مسؤولیتها، بهروزآوری مدارس، تکریم ذینفعان، کمک به پیشرفت همهجانبه افراد و مدیریت اثربخش روابط با افراد را به همراه خواهد داشت.
Many factors are effective in improving the quality of the education system and improving the teaching and learning process. But the extraordinary role of leadership as a facilitator and accelerator of the flow of education indicates the special place of educational leadership. The aim of this study is to develop a Model of Religiosity Leadership for the Secondary Schools in Iran. This research is developmental in terms of purpose and has a qualitative approach. Research data were collected through interviews with 15 experts. Data analysis and model design were performed using the foundation data method in three stages of open, axial, and selective coding. According to the conceptual model, the causal variables of the research were identified in three sections: individual, organizational and governance factors. Organizational factors, skills of effective leaders, and characteristics of effective leaders also identified as contextual variables. The nature of education, legal factors, technological factors, economic factors, political factors, environmental factors and socio-cultural factors were also identified as intervening variables. Religiosity leadership strategies were defined in two parts: governance and organizational strategies. The results also showed that Religiosity leadership will have consequences such as increasing the effectiveness of responsibilities, improving schools, honoring stakeholders, helping the overall development of individuals and effective management of relationships with individuals.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي ياد شده از آن جهت اهميت دارد که عوامل زمينه ساز براي گسترش دين داري را در ابعـاد سـازماني مـورد مطالعـه قـرار داده اند، ليکن جاي خالي تحقيقاتي درباره شيوه هاي رهبري در نظام آموزشي که مبتني بـر ديـن و دين مداري باشد، همچنان به چشم ميخورد؛ بنابراين ضرورت دارد که ايـن امـر در پـژوهش هـاي جديد، مورد توجه قرار گيرد.
Rezvani, Chang, Wiewiora, Ashkanasy, Jordan & Zolin 4.
با توجه به اين که در پژوهش حاضر، مسـأله ضـعف نيروهـاي انساني به عنوان يکي از چالش هاي موجود در مدارس متوسطه مطـرح شـده اسـت ، ضـرورت دارد نظام ارتقاي دبيران به صورتي بازنگري شود که شايستگيهاي مورد نياز بـراي حرفـه معلمـي را در ٣٣٤ سال سيويکم | شماره پنجاه و هشتم | بهار ١٤٠٢ ابعاد مختلف علمي، تخصصي، مهارتي، حرفه اي، شخصيتي، اجتماعي، اخلاقي، اعتقادي و...
در بخش عوامل سازماني ، لازم است مديران نسـبت بـه مسـايلي همچـون بررسي الگوهاي آموزشي و تربيتي موفق در سطح جهان ، نظام پاسخ گـويي در مقابـل ذي نفعـان بـا ٣٤٠ سال سيويکم | شماره پنجاه و هشتم | بهار ١٤٠٢ حفظ کرامت آنان ، تجهيز و توسـعه امکانـات آموزشـي و کمـک آموزشـي در مـدارس ، برقـراري تعامل مستمر و سازنده با خانواده هاي دانش آموزان ، بهره گيري از نظام جـذب و پـرورش دبيـران و معلمان ، برقراري نظام ارتقاء بر اساس شايستگي ، اهتمام به يادگيري مستمر نيروهاي انساني مدارس و تجديدنظر در محتواي آموزشي ارائه شده به دانش آموزان ، توجه ويژه اي داشته باشند.