چکیده:
Ever since the publication of Susan Glaspell's play in one act, Trifles, in 1916, it has become a playground for different feminist theories to counterpart, many of which struggle to categorize the play as a reproduction of the traditional gender roles set by patriarchy. Since there seems to be no unity in defining the term 'feminism,' many believe that it would do justice to call its varieties, 'feminisms'. Being one of the most well-known terms in feminism, men's gaze has been viewed and reviewed constantly throughout the years. Yet, what seems to be new to this field is the concept of the 'female gaze'. Unlike anti-essentialists, essentialist feminists believe in embracing the 'essential' differences between men and women. Therefore, this paper analyzes Glaspell's play in the light of these two points of view on feminism, especially the theories of gaze, and looks for a shared ground for reconciliation. So, by delving into these theories, the researcher eventually concludes that although Trifles is criticizing the female status in a patriarchal society, relating all associated with her to 'trifles,' at the same time, it reproduces the traditional gender roles by approving essentially feminine characteristics which need to be celebrated instead of criticized.
نمایش تکپرده ای چیزهای پیش پا افتاده سوزان گلسپل از همان زمان انتشار در 1916 میدانگاه نظریات مختلف فمینیستی بوده که بعضی در عناد با یکدیگرند تا بدان جا که بعضی میکوشند این نمایش را بازتولید نقشهای جنسیتی سنتی مد نظر نظام پدرسالار دستهبندی نمایند. از انجا که به نظر میرسد اتفاق نظری در تعریف «فمینیسم» وجود ندارد، بسیاری بر این باورند که بهتر است واریتههای گوناگونش را «فمینیسمها» بخوانیم. «نگاه خیره مردانه» به عنوان یکی از شناخته شدهترین کلیدواژههای فمینیسم در طی سالیان بارها مورد بررسی قرار گرفته است؛ حال ان که ان چه در این میان تازه می نماید، «نگاه خیره زنانه» است. فمینیستهای بنیادگرا برخلاف مخالفان بنیادگرایی معتقدند که میبایست تمایزات «بنیادین» زنان و مردان را پذیرفت. از این رو مقالهی پیش رو قصد دارد نمایش گلسپل را از زاویهی دید این دو نقطه نظر فمینیستی، و مشخصا مفهوم «نگاه خیره»، بررسی نماید، باشد که زمین مشترکی اشتی جویانه بیابد. باری، با غور کردن در این دو نظریه، محقق عاقبت به این نتیجه میرسد که گرچه چیزهای پیش پا افتاده منتقد جایگاه زن در جامعهی پدرسالار است که هر انچه پیوندی با زنان دارد را «پیش پا افتاده» قلمداد میکند، همزمان در کار بازتولید نقشهای سنتی جنسیتی است که در این نمایش بر وجود بنیادین ان ها تاکید شده و نمایش در عوض نقد، انها را پاس میدارد.