چکیده:
Repetition in fiction is a very common device that many authors employ to bring forth motifs and themes into their works or as a means of creating emphasis. Therefore, it is quite expectable to observe many works with repeated sentences, phrases, and even words in various periods, which either are repetitions of a character’s own words or the repetitions of a character’s utterances by another character in the narrative in a small scale and the repetition of the whole work in larger scale. Through the use of Genettian repeating frequency type (nN/1S), authors are able to stress particular events, provide themes and motifs, and make use of prior narration, simultaneously. By means of scrutiny of repetitions in Mary Shelly’s Frankenstein; or, The Modern Prometheus, George Eliot’s The Mill on the Floss, and Charles Dickens’ Hard Times as three canonical works of British literature through Genettian nN/1S frequency type, this study could elaborate on the crucial emphatic role this frequency type plays in emergence of specific effects in these narratives.
بسیاری از نویسندگان داستان در ادبیات از صنعت تکرار برای به نمایش گذاشتن بن مایه، درونمایه و یا تاکید در اثار خویش استفاده می کنند. از این رو، مشاهده بسیاری از اثار ادبی دوران محتلف با جملات، گزاره ها و حتی واژگان تکرار شده که عموما در مقیاس کوچک که تکرار گفتههای خود شخص و یا تکرار سخنان وی توسط اشخاص دیگر است و در مقایس بزرگتر که تکرار تمامی اثر است، کاملا قابل انتظار است. با استفاده از بسامد تکراری ( nN/1S) ژرار ژنت، نویسندگان قادر خواهند بود تا به طور همزمان هم رخدادهایی خاص در روایت خود را تاکید کنند و بن مایه و درون میایه پدیداورند، هم به روایت پیشگویانه بپردازند. با نگاهی موشکافانه به تکرار از نوع nN/1Sدر اثار فرانکشتاین یا پرومته پسامدرن نوشته مری شلی، اسیاب رودخانهی فلاس اثر جرج الیوت و روزگار سخت اثر چالرز دیکنز به عنوان سه اثر برجسته ی ادبیات بریتانیا، این تحقیق بران است تا نقش حیاتی و موکد این نوع بسامد را در پیدایش مضامینی خاص در روایات به تصویر بکشد.