چکیده:
مقدمه
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود.
روش
روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر چالوس در سال 1402-1401 بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 310 نفر از دانش آموزان در نظر گرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس (1998)، انعطاف پذیری کانر و دیویدسون (2003) و سرسختی روان شناختی نجاریان (1383) بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین انعطاف پذیری با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (0001/0=p و 56/0= r). بین انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (0001/0=p و 49/0= r). متغیر انعطاف پذیری با ضریب بتای 34/0، متغیر جهت گیری تحصیلی با ضریب بتای 32/0 و متغیر انگیزه تحصیلی با ضریب بتای 29/0 می تواند به طور مثبت و معنی دار سرسختی روان شناختی دانش آموزان را پیش بینی کنند.
نتیجه گیری
دانش آموزان دارای انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی بالا نسبت به دانش آموزان دارای انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی پایین، رویدادهای منفی را به صورت انعطاف پذیرتر و واقع بینانه تر در نظر می گیرند و مشکلات را اغلب موقتی و محدود می دانند و از شیوه های مقابله ای مفیدتر نیز سود می جویند.
خلاصه ماشینی:
از این رو افراد سرسخت با وجود پیشامدهای ناگوار به رویارویی موفق و کارآمد در برابر تنش ها امیدوارند، از توانایی یافتن معنی در تجارب آشفته ساز برخوردارند و به نقش خود به عنوان فرد ارزنده و مهم باور دارند و از آنجا که لازمه ی داشتن شخصیت سرسخت (تعهد، مهار و مبارزه جویی) داشتن سلامت روانی است و کسی که از سلامت روانی برخوردار نباشد، در برابر رویدادهای زندگی دچار ناامیدی و افسردگی می شود، می توان گفت که این دو متغیر (سرسختی روان شناختی و امید) لازم و ملزوم یکدیگرند و تا انسان امیدوار نباشد، موقعیتهای مثبت یا منفی زندگی که نیاز به سازگاری و تطابق دارند را نمی تواند ایجاد کند.
اگر رغبت کافی برای عملکرد نباشد افراد سرسخت به طور فعال و عمداً خود را درگیر راهبردهایی می کنند تا کار محول شده را جالب تر کنند حمایت های اجتماعی موقعی که سرسختی روان شناختی بالا است تأثیر بیشتری در حفظ سلامت دارند.
لذا در اين پژوهش سعي شده است كه بررسي شود كه آيا بین انعطاف پذیری و انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه ای وجود دارد؟ روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی به شيوه همبستگي می باشد و از نظر نوع هم از روش كتابخانه اي و هم روش ميداني استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشان داد بين انعطاف پذیری با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد.
نتایج نشان داد بين انگیزه تحصیلی با سرسختی روان شناختی در دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد.