چکیده:
تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از انواع تحقیقات غیر آزمایشی میباشد. در این پژوهش در مرحله اول به منظور بررسی عمیق و طراحی الگوی زنجیره ارزش صلاحیتهای حرفهای مدیران منابع انسانی از میان راهبردهای تحقیقهای کیفی، روش تحلیل مضمون (تحلیل تم) انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران ارشد و منابع انسانی در سازمانهای دولتی در شهرستان خرم آباد میباشد که در بازه زمانی پژوهش در سازمانهای دولتی شهرستان خرم آباد مشغول به کار بوده و حداقل 10 سال سابقه کار در این سمت را داشتهاند. در این تحقیق ابتدا از شیوه نمونهگیری قضاوتی (هدفمند) استفاده گردید. در این تحقیق نیز با انجام مصاحبه با مدیران ارشد و منابع انسانی سازمانهای دولتی، خبرگان دانشگاهی دادههای کیفی جمع آوری شدند. پس از انجام مصاحبهها، دادههای کیفی براساس کدگذرای نظری تحلیل شدند و سپس مقولات مرتبط با پدیده مورد بررسی و مدل پارادایمی براساس نظر استراوس و کوربین استخراج گردید. نتایج حاصل از مراحل قبلی، شامل جستجوی منابع، بررسی اولیه، بررسی منابع تایید شده، استخراج دادهها، کدگذاری و مقوله بندی آنها در نهایت منتج نشان دهنده متغیرهای اصلی پژوهش شامل شایستگی فردی (6 مقوله)؛ شایستگی اجتماعی (3 مقوله)؛ شایستگی سازمانی (6 مقوله)؛ شایستگی مدیریتی (5 مقوله)؛ شایستگی تخصصی (5 مقوله)؛ شایستگی کارکردی (8 مقوله) و شایستگی ارتباطی (4 مقوله) میباشد.
the present research is applied based on purpose and is a type of non-experimental research. in this research, in the first stage, in order to deeply study and design the value chain model of the professional competencies of human resource managers, among the qualitative research strategies, the content analysis method (theme analysis) was selected. the statistical population of this study includes all senior managers and human resources in government organizations in khorramabad city who have been working in government organizations in khorramabad city during the research period and have at least 10 years of experience in this position. اند. in this study, first, judgmental (purposive) sampling method was used. in this study, qualitative data were collected by conducting interviews with senior managers and human resources of government organizations and academic experts. after the interviews, qualitative data were analyzed based on theoretical coding, and then the categories related to the phenomenon under study and a paradigm model based on strauss and corbin were extracted. the results of the previous steps, including resource search, initial review, verification of verified sources, data extraction, coding and categorization, finally show the main variables of the research, including individual competence (6 categories); social competence (3 categories); organizational competence (6 categories); managerial competence (5 categories); specialized competency (5 categories); there are functional competencies (8 categories) and communication competencies (4 categories).