چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد داستانخوانی مشارکتی بر بهبود مهارتهای سوادآموزی در کودکان پیشدبستانی در معرض خطر انجام شد. طر ح پژوهش، شبه آزمایشی با طرح دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. از ب ین کودکان دو مرکز پیشدبستانی، طی غربالگری چند مرحلهای، 30 نفر از کودکانی که نمره آزمون رشد زبان آنها یک تا دو انحراف معیار زیر میانگین (70-85) بود، انتخاب شدند. گروه نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. این مداخله برای گروه آزمایشی در 4 گروه کوچک، در برگیرنده 30 جلسه 45 دقیقهای و سه جلسه در هفته بود. ابزار جمع آوری دادهها آزمون آمادگی خواندن و آزمون آگاهی واجشناختی بود . نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیریهای مکرر نشان داد در گروه آزمایشی مهارتهای آمادگی خواندن و آگاهی واجشناختی نسبت به گروه گواه در پس آزمون و پیگیری افزایش معنادار داشته است. همچنین در خردهآزمون سرعت نامیدن تغییر معناداری مشاهده نشد.
The purpose of this investigation was to examine the effectiveness of the shared story reading intervention on promot early literacy skills for preschool at-Risk. This study was quasi- experimental research design with pretest-posttest-follow-up with the control group. From two preschool centers, 30 children during a multi-level screening, included teacher introduction, imitation test and language development test. The participants were randomly assigned into either control or experimental group. Subjects of the experimental group, in 4 small groups, received 30 sessions of education, each session lasted 45 minutes three a week. Data were collected by Reading Readiness Test, and Test of Phonological Awareness. The results of Repeated Measures MANOVA indicated that a significant effect of program on increasing components of reading readiness and phonological awareness, in experimental group compared with the control group. While the differences were no significant for naming speed.
خلاصه ماشینی:
Piasta, Groom, Khan, Skibbe & Bowles 2.
Tamis-Lemonda, Luo, Mcfadden, Bandel & Vallotton 3.
Cabell, Justice, Mcginty, Decoster & Forston 230 پايين نشان ميدهد که برنامه داستان خواني مشارکتي بر مهارت هاي زباني شامل واژگان ، نحو و معنيشناسي تأثير معناداري داشته است ونيز تعداد کل کلمه و انتقال اطلاعات در گفتار روايتي افزايش يافته است (زماني، حسن زاده و شکوهييکتا، ١٣٩٩).
نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه داستان خواني مشارکتي با استفاده از راهبردهاي تسهيل کننده نه تنها ميتواند واژگان و نوشته آگاهي را افزايش دهد، بلکه در موقعيت هاي آموزشي بر بهبود آگاهي واج شناختي کودکان پيش دبستاني خانواده هاي کم درآمد مؤثر است .
Jordan, Kaplan, Ramineni & Locuniak 235 کودکان در سال هاي اوليه ورود به مدرسه ، همچنين تأييد و گسترش نتايج پژوهش هاي خارجي در اين حوزه ؛ تحقيق حاضر بر آن است تا اثربخشي برنامه داستان خواني مشارکتي را بر مهارت هاي سوادآموزي اوليه شامل مؤلفه هاي آمادگي خواندن و آگاهي واج شناختي در کودکان پيش دبستاني در معرض خطر (از خانواده هاي کم برخوردار) و پايداري نتايج را بررسي نمايد.
توزيع فراواني سطح تحصيلات والدين ، تعداد فرزندان و زبان در گروه آزمايشي و گواه آزمايشي گواه آزمايشي گواه (رجوع شود به تصویر صفحه) الف ) آزمون آمادگي خواندن ١ (زماني، حسن زاده ، شکوهي يکتا، غباري، ١٣٩٨): اين آزمون برخي پيش نيازها و مهارت هاي لازم براي آمادگي خواندن کودکان در دوره پيش دبستاني را ميسنجد و داراي شش خرده آزمون واژگان (١٠ سوال )، تميز ديداري (١٩ سوال )، تميز شنيداري (١٩ سوال )، نوشته آگاهي (١٢ سوال )، دانش حروف (١٦ سوال )، و سرعت ناميدن (٢٠ سوال ) است .
Effects of center-based early childhood education programs on children’s language, literacy, and math skills: A comprehensive meta-analysis (Doctoral dissertation) Retrieved from.