چکیده:
هدف : هدف این مطالعه ، طراحی شاکله نظریه تربیتی متلائم و متناسب با فرهنگ بومی جامعه با تمرکز بر تبیین مبانی ، چیستی و چرایی تربیت هنری با تاکید بر آرای ابن عربی و ملاصدرا است . حال، با عنایت به اینکه علم اسلامی، مبانی خود را از آموزه های اسلامی اتخاذ می کند؛ باید دید که قرآن کریم (به مثابه متقن ترین منبع اسلامی) در راستای تدوین مبانی نظریه چگونه زایا است؛که به جهت اتخاذ رویکرد گزیده گویی در قرآن، می بایست به سراغ علومی رفت که در راستای تبیین مبانی مذکور قدم برداشته اند؛ که این علوم، دو علم عرفان و فلسفه اسلامی است. روش: روش این پژوهش کیفی از نوع نظری است که به تناسب بحث، از روشهای توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل محتوا)، استنتاجی و تلفیقی استفاده شده است . یافته ها:یافته های حاصله در بعد چیستی تعلیم و تربیت هنری حاکی از این است که نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری متشکل از سه رویکرد مجزا می باشد که هر رویکردی نسخه بدیلی برای نظام تعلیم و تربیت کشور دارد. این سه رویکرد عبارتند از: رویکرد اول: تربیت هنری از رهگذر برنامه درسی هنر تحقق می بابد؛ رویکرد دوم از رهگذر قلمداد کردن تربیت هنری به منزله رویکرد حاکم بر تمام ابعاد برنامه درسی تحقق می یابد؛ و رویکرد سوم که سراسر حیات آدمی را در بر می گیرد، از رهگذر زیست و سلوک هنری آدمی به سوی خداگونگی تحقق می یابد که این رویکرد تبیین کننده چرایی و ضرورت طرح و تبیین تربیت هنری اسلامی، به ویژه اصل وجودی ساحت و کارکرد تربیت هنری در بستر اسلامی و متعاقب آن پر کردن این خلأ از منظر دلالتهای منتج از این کارکرد می باشد. نتیجه گیری : نظریه تربیت هنری در نظام تعلیم و تربیت رسمی می تواند دست مایه برنامه درسی در سایر حوزه ها قرار گیرد .
Objective: this study seeks to design the structure of educational theory appropriate for the native culture of our society, with a focus on explaining the foundations, what and why of artistic education, with an emphasis on the views of Ibn Arabi and Mulla Sadra. Now, considering that Islamic sciences adopt their foundations from Islamic teachings, it should be seen how the Holy Qur'an (as the most reliable Islamic source) is fruitful in order to compile the foundations of the theory. In order to adopt the approach of quoting excerpts from the Qur'an, it is necessary to go to the sciences that have taken steps in order to explain the aforementioned principles. These sciences are Islamic mysticism and Islamic philosophy.
Method:The method of this research is qualitative of the theoretical type, and according to the discussion, it uses conceptual analysis, deductive, and integrative methods.
Findings: the findings of the research in the dimension of what the artistic education is indicate that the Islamic theory of artistic education consists of three separate and distinct approaches, each of which has an alternative version for the education system of the country. These three approaches are as follows: according to the the first approach, artistic education is realized through the art curriculum. According to the second approach, it is realized by considering artistic education as the approach that governs all aspects of the curriculum. And according to the third approach, which includes the whole life of a person, it is realized through the path of life and artistic behavior of a person towards godliness. This approach explains the reason and the necessity of designing and explaining the Islamic artistic education, especially the principle of existence of the domain and the function of artistic education in its Islamic context and subsequently filling this gap from the point of view of the implications resulting from this function.
Conclusion: The theory of artistic education in the formal education system can be used in the curriculum in other areas.
Keywords: artistic education, Islamic theory of artistic education, Ibn Arabi, Mulla Sadra,
Conclusion: The theory of artistic education in the formal education system can be used in the curriculum in other areas.