چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی در بین دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران انجام شده است. روش: جامعه مورد مطالعه کلیه والدین و معلمان دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری 23 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و تکنیک تحلیل دادهها تحلیل مضمون بود. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که «سیال و مجازیشدن تفکر/یادگیری، تعدد مراجع هویتبخش دینی/تربیتی، کسب حیثیت افزایی و معنابخشی گروهی، ضعف انتقال ارزشهای شناختی/مهارتی دین، فهم ایستا و محافظه کارانه ارزشها، دینگریزی و ضعف باورهای دینی، ضعف در بازپیوندسازی خود با ارزشهای خانوادگی» از مولفههایی هستند که منجر به شکاف نسلی در بین دانش آموزان مورد مطالعه میشوند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که فهم ایستای دانشآموزان از ارزشها بهمثابه مهمترین عامل درونی و ضعف در انتقال ارزشهای دینی/تربیتی بهعنوان مهمترین عامل برونی منجربه بروز شکاف نسلی در بین آنها شده است. لذا، باید با طراحی مطلوب ابزارهای نرم آموزشی، انتقال ارزشهای شناختی/مهارتی دین را در جهت کاهش این شکاف بکار گرفت. واژگان کلیدی: شکاف نسلی، تعدد مراجع هویتبخش دینی، کسب حیثیتافزایی و معنابخشی گروهی، فهم محافظهکارانه ارزشها.
Objective: The present study was conducted with the aim of discovering the factors affecting the generation gap among students in the four districts of Tehran.
Method: The study population was all the parents and teachers of students in the four cities of Tehran. The sample size was determined based on the theoretical saturation of 23 people. The data collection tool was semi-structured interview and the data analysis technique was thematic analysis.
Findings: The findings show that "the fluidity and virtualization of thinking/learning, the multiplicity of religious/educational identity references, the acquisition of group prestige and meaningfulness, the weakness of transferring the cognitive values/skills of religion, Static and conservative understanding of values, aversion to religion and weakness of religious beliefs, weakness in reconnecting oneself with family values are among the components that lead to the generation gap among the studied students.
Conclusion: The results of this study show that students' static understanding of values as the most important internal factor and weakness in the transmission of religious/educational values as the most important external factor lead to generation gap among them. has been Therefore, it is necessary to use the appropriate design of soft educational tools to transfer the cognitive values/skills of religion in order to reduce this gap.