چکیده:
The present study aimed to investigate the effects of TBLT-synthesized collaborative dialogue in teaching writing skills to Iranian EFL learners and also to explore their teachers’ attitudes towards such an approach. Regarding the essence of the questions of the study, an explanatory sequential mixed-methods research design was employed. To this end, 100 conveniently sampled Iranian B. A. TEFL and Translation Studies students were identified as relatively homogeneous in terms of their language proficiency through administering Oxford Placement Test (OPT) , and ten Iranian EFL teachers attended as the participants. The experimental group students were exposed to the synthetic approach of teaching writing. In contrast, the control group experienced conventional mainstream in the quantitative phase of the study lasting for 16-session treatments. As to the qualitative phase, a semi-structured individual interview was conducted with the participant teachers. The quantitative phase revealed that the synthetic initiative had comparatively significant impacts on the EFL students’ writing performance, and the qualitative phase showed that the teachers adopted some positive views toward the implementation of the applied synthetic approach to TBLT and CD in writing instruction. The findings offer some pedagogical implications for the stakeholders, including syllabus designers, EFL learners, and teachers, to include task-based collaborative dialogues in EFL instruction.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر گفتگوی مشارکتی ترکیب شده با اموزش زبان تمرین-محور در اموزش مهارت نوشتاری به زبان اموزان ایرانی زبان انگلیسی و بررسی نگرش معلمان انها نسبت به چنین رویکردی انجام شد. با توجه به ماهیت سوالات پژوهش، از طرح تحقیق ترکیبی متوالی توضیحی استفاده شد. برای این منظور، 100 دانشجوی ایرانی کارشناسی اموزش زبان انگلیسی و مترجمی از نظر مهارت زبانی نسبتا همگن از طریق برگزاری ازمون تعیین سطح اکسفورد (OPT) انتخاب شدند و ده معلم زبان انگلیسی زبان ایرانی در این مطالعه شرکت کردند. دانشجویان گروه ازمایش در معرض رویکرد ترکیبی اموزش نوشتن قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل اموزش معمول را در مرحله کمی مطالعه به مدت 16 جلسهی اموزشی تجربه کردند. در مرحله کیفی، یک مصاحبه انفرادی نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد. مرحله کمی نشان داد که این روش ترکیبی تاثیرات نسبتا معنیداری بر عملکرد نوشتاری زباناموزان زبان انگلیسی دارد و مرحله کیفی نشان داد که معلمان دیدگاههای مثبتی را نسبت به اجرای رویکرد ترکیبی کاربردی به اموزش زبان تمرین-محور و گفتگوی مشارکتی در اموزش نوشتاری اتخاذ کردند. یافتهها برخی مفاهیم اموزشی را برای ذینفعان، از جمله طراحان برنامه درسی، زباناموزان زبان انگلیسی، و معلمان ارايه میدهد تا گفتگوهای مشارکتی مبتنی بر تمرین را در اموزش زبان انگلیسی لحاظ کنند.