چکیده:
این پژوهش، آموزش محیطزیست را در کتابهای علوم تجربی، شیمی و محیطزیست ایران و کتابهای علوم تجربی و شیمی کشورهای آمریکا، استرالیا و هند مورد بررسی تطبیقی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی این چهار کشور بوده است. از میان روشهای مطالعه تطبیقی، روش جرج بردی بهکار رفته است. منبع گردآوری اطلاعات، کتابها و برنامههای درسی کشورهای یاد شده بوده است که از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانهای بهدست آمدند. سپس محتوا در نمونبرگهای متعدد بهتفکیک عناصر برنامهدرسی و براساس مؤلفههای اصلی محیطزیست توصیف شده، زیرمؤلفهها دستهبندی و محتواهای مرتبط با آنها در همه قالبهای آموزشی استخراج و بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که هر چند در کتابهای درسی ایران، از نظر موضوعی به بیشتر مؤلفههای آموزش محیطزیست پرداخته شده، اما محتوای آنها کمتر کاربردی است. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش محتوای محیطزیستی ارائه شده در کتابهای درسی ایران بهطور کلی از نوع اطلاعات و خبررسانی است و کمتر در آنها به تفکر نقاد، تجزیه و تحلیل و بررسی چندجانبه موضوعات محیطزیست پرداخته شده است. بنابراین پیشنهاد میشود محتوای محیطزیست برنامهدرسی ایران، ضمن توجه بیشتر به موضوعات کاربردی محیطزیستی، به تفکر نقاد، مهارت حل مسئله، بررسی نمونههای موردی، واقعی و بومی و تجزیه و تحلیل چندبعدی رویدادهای محیطزیستی نیز بپردازد و از این منظر اصلاح و غنیسازی شود.
The present research has made a comparative study of textbooks used for science and chemistry and the environment in Iran and those used for science and chemistry in the United States of America, India and Australia. The statistical population consisted of the textbooks used in the four countries mentioned above. George Bereday’s method for comparative research has been used. The sources used for data collection have been the textbooks and curricula of the countries mentioned above, acquired by means of the Internet or library resources. Then, the content was categorized into sub-components in numerous checklists based on the elements of the curriculum and the main designated environmental components, and the relevant content was extracted and studied. The results of this study pointed out that, although Iranian textbooks have covered most of the topics relevant to environmental education, their content is seldom practical. Moreover, based on the findings of this research, the content pertaining to environmental education in Iranian textbooks is generally informative and news-like in nature and very little attention has been given to critical thinking, analysis or examining environmental issues from various aspects. Therefore, it is recommended that the environmental content in Iranian textbooks be enriched and modified by paying attention more attention to practical topics and also critical thinking, problem-solving skills, real, domestic case studies, and the analysis of environmental events from various aspects.