چکیده:
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابلهای، یکی از اختلالات رایج دوران کودکی است که تأثیرات منفی گستردهای بر فرایندهای عاطفی، فراشناختی، شناختی و ارتباطی افراد دارد. هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تربیت مخچه بر نظریه ذهن و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان ۵ تا ۶ ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شهر گنبدکاووس در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. حجم نمونه شامل ۴۰ نفر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای گروه آزمایش، آموزش تربیت مخچه به مدت ۲۰ جلسه ۴۰ دقیقهای، هر هفته ۳ جلسه اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-۴ (۱۹۹۴)، پرسشنامه نظریه ذهن (۱۹۹۹) و آزمون فراخنای عددی (۲۰۰۳) بود. دادههای حاصل از پژوهش با نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ و با اسـتفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تربیت مخچه بر بهبود حافظه کاری و نظریه ذهن در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است (۰/۰۱>P). براساس نتایج ۳۱/۷ درصد از تفاوت گروهها در متغیر نظریه ذهن، ۲۱/۵ درصد در متغیر فراخنای مستقیم و ۱۷/۹ درصد در متغیر فراخنای معکوس ناشی از اثر مداخله بوده است. نتیجهگیری: آموزش تربیت مخچه بر حافظه کاری و نظریه ذهن کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر بود. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته آموزش تربیت مخچه فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود حافظه کاری و نظریه ذهن کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای از این مداخله استفاده نمایند.
Introduction: Oppositional Defiant Disorder (ODD) is one of the common childhood disorders with extensive negative effects on people emotional, metacognitive, cognitive, and communication processes.
Aim: This study aimed to investigate the effectiveness of cerebellar training in the theory of mind and working memory of children with ODD.
Method: This semi-experimental study utilized a pretest-posttest and follow-up design with a control group. The statistical population included all 5-6-year-old children with ODD in Gonbad-e Kavus city in 2022. A convenience sample of 40 people was assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent cerebellum training in 20 sessions of 40 minutes, three sessions per week, while the control group did not receive any training. The research instruments included the Disorders of Children Symptom Inventory-4 (CSI-4) (1994), Theory of Mind Test (1999), and Counting Span Test (2003). The data were analyzed by SPSS-24 software using the repeated measures analysis of variance.
Results: Cerebellar training significantly improved working memory and theory of mind in the posttest and follow-up stages (P
Conclusion: Cerebellar training was effective on working memory and theory of mind of children with ODD. This research provides useful information regarding the cerebellum training package. Counselors and psychologists can use this intervention to improve working memory and the theory of mind of children with ODD.