چکیده:
فهمی جدعان از متفکران فلسطینی و دانشگاهیان اردنی است که به حوزه تمدن عربی و جهان معاصر عرب توجه خاصی دارد و در این زمینه آثار متعددی منتشر کرده است. در کتاب خارج السرب: بحث فی النسویه الاسلامیه الرافضه و اغراآت الحریه، به گزارش و تحلیل فمینیسم اسلامی در جهان معاصر میپردازد. وی در این کتاب طی شش فصل میکوشد تصویری فراگیر از جریانات گوناگونی که زیر چتر فمینیسم اسلامی میگنجند به دست دهد و تفاوت آنها را بشمارد و دستاوردهای آنها را ارزیابی کند. در این کتاب نخست از پیدایش فمینیسم اسلامی سخن میگوید و یکی از خاستگاههای آن را ایران معاصر و مجله «زنان» میداند. آنگاه به دیدگاه تفسیری فمینیستهایی چون امینه ودود، لیلا احمد و فاطمه المرنیسی میپردازد و آنها را در گروهی جای میدهد که در عین التزام به اعتبار قرآن کریم میکوشند تفاسیر متفاوتی از آیات ناظر به احکام زنان به دست دهند. سپس جدعان گزارشی از دیدگاه چهار فمینیست به دست میدهد که گرچه در فرهنگ اسلامی بالیدهاند اما با اسلام سر همسویی ندارند. در فصل پایانی نیز به تحلیل و نقادی برخی از این فمینیستها دست میزند و در عین حال توجه به این پدیده، پذیرش برخی مدعیات، و مواجهه درست با آن را پیشنهاد میکند. در این مقاله، پس از مرور کتاب، کوشیدهام برخی ملاحظات روشی و محتوایی را درباره این کتاب بازگویم و آن را ارزیابی کنم.
Fahmi Jadaan is one of the Palestinian thinkers and Jordanian academics who pays special attention to the field of Arab civilization and the contemporary Arab world and has published numerous works in this field. In the book Kharij al-Sarb: Bahth fi al-Nisviyah al-Islamiyyah al-Rafidah va Aghrat al-Huriyyah, he reports and analyzes Islamic feminism in the contemporary world. In this book, in six chapters, he tries to give a comprehensive picture of the various currents that are included under the category of Islamic feminism and count their differences and evaluate their achievements. In this book, he first talks about the origin of Islamic feminism and considers contemporary Iran and "Zanan" magazine as one of its origins. Then, it deals with the Quranic interpretive views of feminists such as Amina Wadud, Leila Ahmed and Fatemeh Al-Marnesi and places them in a group that, while adhering to the validity of the Holy Qur'an, try to give different interpretations of the verses regarding the Islamic rulings of women. Then Jadaan gives a report from the point of view of four feminists who, although they have been trained in Islamic culture, are not aligned with Islam. In the final chapter, he analyzes and criticizes some of these feminists and while suggesting paying attention to this phenomenon, and accepting some of their claims, he proposes to deal with it in an appropriate way. In this article, after reviewing the book, I have tried to recount some methodological and content considerations about this book and evaluate it.