چکیده:
وقتی که بعد از چندین سال باز پایه پنجم را گرفتم و باتوجه به نظر تمامی همکارانی که در این پایه فعالیت داشتهاند، و همهی آنها اذعان کردهاند که مبحث ساعت، محور، اعداد زوج و فرد و... و نحوهی آموزش این کار برای آنها بحثی بسیار مهم است. همهی همکارانی که در این پایه تدریس داشتهاند معتقد بودند که این مباحث تا سالهای بعدی نیز بدرد دانشآموزان میخورند و برخی تجربههای عملی مفیدی داشتند. نظرات آنها را یادداشت نمودم سپس به مطالعه چندکتاب و استفاده از مطالب یکی دو سایت آموزشی اینترنتی پرداختم. از بچهها نیز نظرسنجی کردم که تدریس درم حیط کلاس بهتراست یا حیاط مدرسه سپس با مدیر مدرسه هماهنگی کردم که کدام زنگ ورزش ندارند. تا تدریس را در حیاط انجام دهم.
خلاصه ماشینی:
علاقه مندي و جذاب نمودن درس رياضي در پايه پنجم ابتدايي نرگس بناوند کارشناسي زيست شناسي چکيده وقتي که بعد از چندين سال باز پايه پنجم را گرفتم و باتوجه به نظر تمامي همکاراني که در اين پايه فعاليت داشته اند، و همه ي آنها اذعان کرده اند که مبحث ساعت ، محور، اعداد زوج و فرد و...
از اين رو تصميم گرفتم با روش هاي مختلف آموزش و يادگيري قسمت هاي مختلف درس رياضي را ياد گرفته و براي دانش آموزان آن را با روش هاي شيرين و جذاب بيان نمايم ازجمله مسائلي که در پايه دوم از نظر تمامي همکاران مشکل بوده و ياددهي آن نياز به حوصله و زمان بيشتري دارد بحث (آموزش ساعت و آموزش محور و اعداد زوج و فرد) است .
با مراجعه به کتاب ها و نشريات گوناگون هم به مطالب جالب و قابل توجه در اين زمينه دست يافتم پس از گفتگوهاي بسيار در زمينه ي علل ضعف و مشکلات يادگيري تعدادي از دانش آموزان در درس رياضي مطالب جمع آوري شده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت مشکلاتي که در اين باره وجود داشت ، نظير روش تدريس معلم ، تفاوت هاي فردي دانش آموزان ، مسائل کمک آموزشي، محيط فيزيکي کلاس و.
در امر تدريس هر مفهوم درس رياضي سير تفکر دانش آموز را نيز بايد مدنظر قرار داد که مراحل آن به شرح زير ميباشد: آمادگي: در اين مرحله از تدريس معلم ميکوشد اولا رغبت دانش آموزان را نسبت به موضوع درس برانگيزد، ثانيا هدف درس را روشن نمايد، ثالثا معلومات قبلي دانش آموزان را بررسي کرده و مطالب جديد را بر پايه معلومات قبلي او تدريس کند.