چکیده:
این مطالعه با هدف شناسایی رسانه های موثر بر جنگ نرم در حوزه آموزش و پروش انجام شده است. روش تحقیق بشکل آمیخته کیفی- کمی با رویکرد متوالی بود روش گردآوری داده ها در مرحله کیفی بشکل توصیفی و تکنیک دلفی بود و در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه به شکل میدانی کارشده است. برای شناسایی، رسانه های اجتماعی پرکاربرد میان دانش آموزان از مبانی نظری و پیشینه تحقیق و مطالعات کتابخانه ای و سپس از روش دلفی استفاده شد. جامعه آماری کمی پژوهش دانش آموزان متوسطه دوم از دو ناحیه 2 و 4 به تعداد 373 نفر انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 84/0 مورد تایید و استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج مرحله کیفی نشان داد اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، فیس بوک، واتس آپ، آپارات، یوتیوپ، اسنپ چت، گوگل پلاس رسانه های اجتماعی پرکاربرد در میان دانش آموزان می باشند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد شبکه مجازی اینستاگرام تاثیر بیشتری بر جنگ نرم در میان دانش آموزان متوسطه دوم دارد.
خلاصه ماشینی:
سوای آسیب ها و چالش ها و مزایای یادگیری مجازی که بسیار جای تحقیق و بررسی دارد، مسئله مهمی که در این دوران به وضوح دانش آموزان با آن روبرو شده اند مسئله پرورش دانش آموزان می باشد که به وسیله رسانه های اجتماعی دستخوش جنگ نرم شده است.
محقق در این پژوهش بدنبال پاسخ به این سوال است که کدامیک از رسانه های اجتماعی موجود در فضای مجازی (اینستاگرام، واتس اپ، یوتیوپ، فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، تلگرام، اسنپ چت) تاثیر بیشتری بر جنگ نرم در میان دانش آموزان دارد؟ 2.
سوال پژوهش کدامیک از رسانه های اجتماعی موجود در فضای مجازی (اینستاگرام، واتس اپ، یوتیوپ، فیس بوک، توییتر، تلگرام، اسنپ چت) تاثیر بیشتری بر جنگ نرم درحوزه آموزش و پرورش دارد؟ 4.
با توجه به مبانی نظری و پیشینه عملی بررسی شده مدل مفهومی پژوهش در مورد جنگ نرم و رسانه های اجتماعی به شکل نمودار(1) ارائه می گ Cyborg Hacked or stolen Douzet,, & Gery Upadhyay Kalpokas )به تصویرصفحه رجوع شود) شکل1.
نتایج در این مرحله نشان داد اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، فیس بوک، واتس آپ، آپارات، یوتیوپ، اسنپ چت، گوگل پلاس رسانه های اجتماعی پرکاربرد در میان دانش آموزان می باشند.
فراوانی جنسیت دانش آموزان تجزیه و تحلیل سوال تحقیق برای بررسی این سوال که کدامیک از شبکه های اجتماعی موجود در فضای مجازی (اینستاگرام، واتس اپ، یوتیوپ، فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، تلگرام، اسنپ چت) تاثیر بیشتری بر جنگ شناختی دارد؟ از آزمون فریدمن استفاده شد.