چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی و ارائه الگوی بازاریابی رسانه های اجتماعی برای کسب و کارها )مطالعه موردی: تبلیغات ارگانیک پیوندهای وب در اینستاگرام( انجام شده است. روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه اجراء، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه این مطالعه مدیران شرکتهای صنعتی شهر بغداد که شامل مدیر عامل، رییس هیئت مدیره، مسئول فنی و مدیر کنترل کیفیت، مدیر بازرگانی و مدیر کارخانه میباشد. از میان 775 نفرجامعه مدیران با استفاده از فرمول کوکران تعداد 258 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. روش نمونهگیری تصادفی در دسترس است.
اطلاعات با دو روش کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. ابزارهای تحلیل دادههای آماری در این مطالعه شامل SPSS و SMART PLS است. نتایج پژوهش مبین آن است که تاثیر دامنه استفاده از رسانه های اجتماعی بر بازاریابی رسانه های اجتماعی کسب و کارها مثبت بوده و نیز تاثیر فرهنگ استفاده از رسانه های اجتماعی بر بازاریابی رسانه های اجتماعی کسب و کارها مثبت است. تاثیر ساختار استفاده از رسانه های اجتماعی بر بازاریابی رسانه های اجتماعی کسب و کارها مثبت بوده و نیز تاثیر حاکمیت استفاده از رسانه های اجتماعی بر بازاریابی رسانه های اجتماعی کسب و کارها مثبت است. در کل نتایج پژوهش در مورد زمینه کسب و کار و مدیریت بر توانمندسازی و ایجاد کانالهای ارتباطات باز تاکید میشود.
This research was conducted with the aim of investigating and presenting a social media marketing model for businesses (case study: organic advertising of web links on Instagram). The method of this study has been descriptive of the correlation type in terms of implementation method. The community of this study is the managers of industrial companies in Baghdad, which include; He is the managing director, chairman of the board of directors, technical officer and quality control manager, commercial manager and factory manager. Among the 775 people of the community of managers, 258 people have been selected as a sample using Cochran's formula. Random sampling method is available. The information was collected by library and field methods and a standard questionnaire was used to collect the information. Statistical data analysis tools in this study include SPSS and SMART PLS. The results of the research show that the influence of the scope of social media use on the social media marketing of businesses is positive, and the influence of the culture of using social media on the social media marketing of businesses is positive. The effect of the structure of social media use on the social media marketing of businesses is positive, and the influence of the governance of social media use on the social media marketing of businesses is positive. In general, the results of research in the field of business and management emphasize empowerment and creating open communication channels.
خلاصه ماشینی:
در شکل زير به بررسي مدل مفهومي پژوهش پرداخته شده است که اين مدل از مطالعه فلکسي و همکاران (٢٠٢٢) تنظيم شده است که عواملي که در بازاريابي رسانه هاي اجتماعي در اينستاگرام مؤثرند را در ٤ عامل نشان داده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار١.
العصامي (٢٠٢١) در مطالعه اي به "بررسي تأثير قابليت هاي فروش و بازاريابي بر عملکرد شرکت هاي کوچک و متوسط تجاري در شرکت هاي صنعتي بغداد "پرداختند که جامعه آماري اين مطالعه کليه شرکت هاي کوچک و متوسط شهر بغداد کشور عراق بودند که از ميان آنها ٢٥١ شرکت به عنوان نمونه با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند.
نتايج بررسي آنها تأثير مثبت و معنادار قابليت هاي بازاريابي و فروش بر عملکرد اين شرکت ها را مورد تأييد قرار داد.
نتيجه گيري نتايج نشان داد دامنه استفاده از رسانه هاي اجتماعي بر بازاريابي رسانه هاي اجتماعي کسب و کارها، تأثير دارد.
نتايج نشان داد فرهنگ استفاده از رسانه هاي اجتماعي بر بازاريابي رسانه هاي اجتماعي کسب و کارها، تأثير دارد.
صلواتيان و همکاران (١٣٩٥) در مطالعه اي به بررسي شناسايي عوامل مؤثر بر بازاريابي رسانه هاي اجتماعي پرداختند.
نتايج نشان داد ساختار استفاده از رسانه هاي اجتماعي بر بازاريابي رسانه هاي اجتماعي کسب و کارها، تأثير دارد.
Integrating social media into the marketing communication strategy: the case of ID24.
Journal of Scientific Research Business Management, 9(1), 103-128.
Scientific Journal of Modern Marketing Research, 7(4), 23-40.
International Journal of Market Research, 56(3), 387-404.
Journal of Modern Marketing Research, 7(2), 79-92.