چکیده:
مدرسه همواره کانون تحولات فرهنگی واجتماعی جامعه بوده است.و همواره تاثیرات مهمی در فعالیت هاءحیاط و پویایی علمی
جامعه دارد.در سالهای اخیر باتوجه به رشدروز افزون و وسعت تغییرات در روش های آموزشی,سازگارنمودن بستر یلدگیری با
نیازهای دانش آموزان مورد توجه متخصصین قرار گرفته است.مطالعات نشان می دهد که طرح فضاهای آموزشی می تواندباعث
رشد و یا بازدارندگی در امر یادگیری باشد.بنابراین عدم توجه به عناصرتشکیل دهنده ی فضای آموزشی مثل کلاس
ایجاد رضایت و تعلق پذیری دانش آموزان نسبت به فضاهای آموزشی شود.آنچه که این مقاله به آن پرداخته است جنبه های
مختلف تاثیر فضاهای آموزشی و عوامل کالبدی این فضاها بریادگیری کودکان با رویکرد کیفی و روش توصیفی تحلیلی از بررسی
های پژوهشی دراین زمینه است.مدرسه مورد نظر این مقاله مدرسه دوره ابتدایی منطقه کوشک واقع در استان فارس شهرستان
مرودشت می باشد.(دکتر افلاکی فردء بزم۱۳۹۷)( ترکمان و همکاران ۱۳۹۵)
خلاصه ماشینی:
تاثير پارامتر هاي طراحي و معماري فضاهاي آموزشي مدرسه ابتدايي شهرستان مرودشت بر ميزان يادگيري دانش آموزان بيتا عابدي دانشجوي کارشناسي ارشد علوم تربيتي گرايش آموزش ابتدايي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد ارسنجان ، ايران چکيده : مدرسه همواره کانون تحولات فرهنگي واجتماعي جامعه بوده است .
رنگ فضاها و تجهيزات آموزشي به دليل شرايط سني و روحي کودکان و نوجوانان از حساسيت بيشتري برخوردار است زيرا اين امر در شادابي،نشاط ،آرامش رواني،تحرک و تلاش دانش آموزان تاثيرگذاربوده و فرايند يادگيري را افزايش مي دهد.
پوسيدگي و ازبين رفتن رنگ ديوار همانگونه که در تصوير ٢مشاهده مي کنيد پوسيدگي ديوارها وازبين رفتن رنگ ديوار به وضوح قابل رويت مي باشد،اين درصورتي است که در صفحات قبلي مقاله به طور کامل به صورت واضح ومفصل در اين مورد توضيح داديم که رنگ ديوارها و طراحي فضاي کلاس از عوامل مهم وغيرقابل انکار تاثيرگذار در بحث تمرکز و يادگيري دانش آموزان ميباشد.
اين مقدار از اصولي کارکردن طراحان داخلي باعث ايجاد نفوذوگسترش نور به ميزان مناسب وکافي به داخل کلاس درس شده و همين امر باعث افزايش ديد دانش آموزان شده وباعث مي شود ميزان ديد کافي براي نوشتن ،خواندن ،و همچنين تسلط کامل به تخته کلاس وجود داشته باشد.
مورد دوم که در تصوير خودنمايي مي کند ،ازبين رفتن رنگ صورتي ديوار مقابل کلاس است ،که اين موضوع باعث کسالت و عدم اشتياق و توجه دانش اموزان مي شود.
و مورد دوم نداشتن کتابخانه مناسب جهت استفاده علمي و مطالعه دانش آموزان هم براي مدرسه شهيد همايون امتيازي منفي تلقي ميشود .