چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابعاد و معیارهای اعتباربخشی با تأکید بر فرایند یاددهی-یادگیری در مؤسسات آموزش عالی الکترونیکی انجامشده است.
روش پژوهش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات با استفاده از رویکرد کیفی از روش پدیدارشناسی توصیفی استفادهشده است. میدان پژوهش شامل؛ خبرگان و متخصصان در حوزههای یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی بوده است. برای نیل به هدف پژوهش ابتدا ادبیات، مبانی نظری و مستندات علمی مرتبط با موضوع تحقیق و علاوه بر آن آژانسهای بینالمللی اعتباربخشی در حوزه یادگیری الکترونیکی مطالعه شد. همچنین با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر از متخصصین درزمینهی موضوع، بهصورت هدفمند، اطلاعات گردآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها:بر اساس نتایج تحلیل یافتههای پژوهش، الگوی اعتباربخشی با تأکید بر فرایند یاددهی-یادگیری در چهار بعد عبارت است از: مدیریت کلاس درس در بستر الکترونیکی، فناوری و سامانههای یادگیری الکترونیکی موردنیاز در فرایند یاددهی-یادگیری، نظام پشتیبانی در بستر الکترونیکی و فناوریهای تحولآفرین در آموزش شناسایی و طراحی شد.
نتیجهگیری: الگوی طراحی شده میتواند به عنوان مدلی جهت ارزیابی فرایند یاددهی-یادگیری الکترونیکی قرار گیرد.
Objective:The present study aimed to identify accreditation dimensions and criteria, emphasizing the teaching-learning process in e-higher education institutions. Methods:The research method is applied in terms of purpose and also in terms of data collection; the descriptive phenomenological is used using a qualitative approach. Participants in this study included; Experts and specialists in e-learning, evaluation, and quality assurance in the higher education system. In order to achieve the objectives of the research, first, literature, theoretical foundations, and scientific documents related to the research topic were studied. Then international accreditation agencies in the field of e-learning were examined. Information was purposefully collected using a semi-structured interview method with 14 experts and then analyzed using the content analysis method. Results:Based on the results of the research findings, the accreditation model with emphasis on the teaching-learning process are in four dimensions include: Classroom management in e-context, Technology and e-learning systems required in the teaching-learning process, the support system in e-context and Transformational technologies in education (augmented reality and virtual reality - mobile learning - artificial intelligence - machine learning - intelligent assistant - video-based learning - micro-learning - educational games). Conclusion:The designed model can be used as a model for evaluating the e-learning process.