چکیده:
آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای اجتماعی هر کشور است و در واقع عملکرد با کیفیت آموزش و پرورش میتواند زیربنای محکمی را برای سایر نهادها ایجاد کند چانچه کیفیت در اموزش و رورش به یکی از هدفهای اصلی آن تبدیل شده است. خصوصا با رواج گسترده آموزش الکترونیکی این اهمیت بیشتر میشود، چرا که آموزش و یادگیری در فضایی انجام میشود که با فضای حضوری کاملا متفاوت است و سیستم آموزشی که در محیط متفاوتی عمل میکند، باید از کیفیت و اثربخشی لازم برخوردار باشد. هدف از این پژوهش؛ شناسایی عوامل تاثیر گذار در بهبود کیفیت در آموزش الکترونیکی با بررسی تحققات بعمل آمده در حوزه کیفیت آموزش الکترونیکی است. در این مقاله با بررسی مفاهیم پایه؛ یادگیری، کیفیت، کیفیت آموزشی، یادگیری الکترونیکی و کیفیت ادگیری الکترونیکی و همچنین با بررسی مزایا و معایب روشهای آموزش حضوری و آموزش مجازی و بیشینه تجربی پژوهشهای انجام شده، عوامل موثر در کیفت آموزشی در آموزش الکترونیکی شناسایی میشود. در پایان این مقاله برای علاقهمندان در حوزه آوزش و پرورش پیشنهاد میگردد.
خلاصه ماشینی:
خصوصا با رواج گسترده آموزش الکترونيکي اين اهميت بيشتر ميشود، چرا که آموزش و يادگيري در فضايي انجام ميشود که با فضاي حضوري کاملا متفاوت است و سيستم آموزشي که در محيط متفاوتي عمل ميکند، بايد از کيفيت و اثربخشي لازم برخوردار باشد.
در اين مقاله با بررسي مفاهيم پايه ؛ يادگيري، کيفيت ، کيفيت آموزشي، يادگيري الکترونيکي و کيفيت ادگيري الکترونيکي و همچنين با بررسي مزايا و معايب روش هاي آموزش حضوري و آموزش مجازي و بيشينه تجربي پژوهش هاي انجام شده ، عوامل موثر در کيفت آموزشي در آموزش الکترونيکي شناسايي ميشود.
آموزش حضوري، آموزش الکترونيکي، کيفيت يادگيري الکترونيکي مقدمه يادگيري و آموزش الکترونيکي در عصر حاضر مخصوصا بعد از دوران همه گيري کرونا به عنوان يکي از روش هاي پرکاربرد براي انتقال دانش و مهارت به دانشجويان و علاقه مندان به آموزش و يادگيري است .
کيفيت يادگيري آموزش الکترونيکي به عنوان "ميزان توانايي دانشجويان در فراگيري مطالب آموزشي، توسعه ي مهارت هاي شغلي و شخصي، و موفقيت در کسب دانش و تجربه ي مناسب از آموزش الکترونيکي" تعريف شده است (کولب و کولب ، ٢٠٢٠).
کيفيت يادگيري آموزش الکترونيکي به عنوان "ميزان رضايت دانشجويان از فرآيند آموزش ، محتوا، روش هاي آموزشي، پشتيباني، و ارزيابي" تعريف شده است (ظفر و همکاران ، ٢٠٢١).
Quality Management Systems in Higher Education: A Systematic Literature Review.
E-Learning in Higher Education: A Systematic Review and Research Agenda.