چکیده:
هدف: پرداختن به موضوع اقتصاد، کارآفرینی، کسبوکارهای کوچک و فراهمآوری اطلاعات تجاری برای شرکتهای خصوصی و دولتی ازسوی کتابخانههای عمومی در دنیا سابقهای طولانی دارد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی انواع خدمات، برنامهها و فعالیتهای اقتصادی و تجاری کتابخانههای عمومی در متون این حوزه انجام شده است.
روش: روش این پژوهش مرور نظاممند متون است و از چهارچوب مطالعه نظاممند کیچنهام و چارترز برای انجام آن استفاده شد. با مشخص شدن پایگاههای اطلاعاتی و عبارات پرسوجو، جستوجوها انجام شد و در نهایت با پالایش منابع و همچنین اعمال معیارهای ورود و خروج به پژوهش، 37 منبع به زبان انگلیسی و 6 منبع به زبان فارسی وارد مرور نظاممند شدند. ابزار پژوهش از نوع سیاهۀ وارسی بود. اطلاعات بهدستآمده با تلخیص مطالب در قالب جدول ارائه شده است.
یافتهها: فعالیتهای کتابخانههای عمومی در راستای توسعۀ اقتصادی جامعه در چهار مولفۀ اطلاعرسانی، آموزشی، اجتماعی، و توسعۀ فضا و تجهیزات دستهبندی شد. مولفۀ اطلاعرسانی دارای دو بعد منابع و پایگاههای اطلاعاتی و خدمات مرجع است. بعد منابع و پایگاههای اطلاعاتی به نیازسنجی منابع، ارائۀ خدمات اطلاعرسانی اقتصادی، توسعۀ مجموعۀ اقتصادی، گردآوری منابع شغلی، رزومهنویسی و مصاحبۀ شغلی، بازاریابی مجموعۀ اقتصادی، ایجاد بانکهای اطلاعاتی مشاغل، تامین دسترسی به پایگاههای قوانین تجاری، و ایجاد و تکمیل وبسایت اقتصادی اشاره دارد. در بعد خدمات مرجع، خدماتی همچون خدمات مرجع عمومی و مشاورۀ مرجع، خدمات مرجع تجاری و تحقیقاتی، تحویل سند، پاسخ به سوالات تجاری از راه دور، ارائۀ راهنماهای موضوعی و کمک به جستوجو ارائه میشود. مولفۀ آموزشی شامل توسعۀ سواد مالی و کارآفرینی، مهارتهای ویژۀ مشاغل و کسبوکارها، توسعۀ سواد دیجیتال و فناوری، توسعۀ مهارتهای دانشآموزان و بزرگسالان کمسواد، آموزش سواد اطلاعاتی تجاری، کمک به شغلیابی، مشاورههای اقتصادی و تجاری، و آموزش مربی است. مولفۀ اجتماعی به توسعۀ اجتماعی-اقتصادی جامعه، ایجاد مشارکتهای اجتماعی، شبکهسازی، برگزاری رویدادهای تجاری، همکاری سازمانی و جلسات ملاقات با مشاوران میپردازد. در نهایت، مولفۀ توسعۀ فضا و تجهیزات هم شامل ایجاد ساختکدهها و فضاهای نوآوری، تمهید فضاهای فیزیکی، ایجاد فضاهای مرجع، کتابخانههای تجاری مستقل، و توسعۀ تجهیزات است.
اصالت/ارزش: این پژوهش مروری جامع و نظاممند بر انواع خدمات، برنامهها و فعالیتهایی است که کتابخانههای عمومی برای حمایت از توسعۀ اقتصادی جامعه ارائه میکنند. یافتهها نشان میدهد که کتابخانههای عمومی در حال ایجاد کارکرد جدیدی با عنوان کارکرد اقتصادی برای خود هستند که نقشی چندوجهی دارد و جنبههای مختلفی از جمله اطلاعرسانی، آموزش، مسائل اجتماعی و توسعۀ فضا و تجهیزات را پوشش میدهد. کتابخانههای عمومی در پاسخ به مشکلات اقتصادی جامعه برنامهها و خدمات متنوعی را برای کسبوکارها، صاحبان مشاغل، کارآفرینان و حتی کاربران عادی طراحی و ارائه میکنند. این مطالعه به دانش موجود در مورد تاثیر اقتصادی کتابخانههای عمومی کمک میکند و جهتگیریهایی را برای اقدام کتابخانههای عمومی در آینده پیشنهاد میکند.
Purpose: Public libraries have historically played a role in supporting economic development, entrepreneurship, small businesses, and providing commercial information to various stakeholders. This study aims to identify the types of services, programs and economic activities that public libraries offer in this domain, based on a review of the relevant literature.
Method: The present research is a systematic literature review, and the systematic study framework of Kitchenham and Charters was used to carry out it. By identifying the databases and query terms, searches were conducted and finally, by refining the sources and applying the entry and exit criteria to the research, 37 sources in English and 6 sources in Farsi were entered into the systematic review. The research tool was a checklist type. The information obtained by summarizing the contents is presented in the form of a table.
Findings: The activities of public libraries for economic development were grouped into four components: information, education, social, and space and equipment. The information component consists of two dimensions: resources and databases, and reference services. The resources and databases dimension involves assessing resource needs, providing economic information services, developing economic collections, collecting job resources, resume writing and job interview skills, marketing economic collections, creating job databases, providing access to commercial law databases, and creating and maintaining economic websites. The reference services dimension offers services such as general and specialized reference and consultation, business and research reference, document delivery, remote business question answering, job search assistance, subject guides and search assistance. The education component includes developing financial literacy and entrepreneurship skills, specific skills for jobs and businesses, digital and technology literacy, skills for students and low-educated adults, business information literacy training, economic and business consultations, and coach training. The social component includes services such as community socio-economic development, creating social partnerships, networking, holding business events, organizational cooperation, and meetings with consultants. The space and equipment component includes creating innovation buildings and spaces, preparing physical spaces, creating reference spaces, independent commercial libraries, and developing equipment.
Originality/value: This review examines the diverse services, programs, and activities that public libraries offer to support community economic development. The findings reveal that public libraries are developing a new function, called economic function, that encompasses various roles and dimensions, such as information, education, social issues, and space and equipment development. To address the economic challenges of the society, public libraries design and deliver various programs and services for businesses, business owners, entrepreneurs and even general users. This study enhances the existing knowledge about the economic impact of public libraries and proposes directions for future public library action.