چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های هویت ملی در کتب درسی دوره دوم ابتدایی با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی است. با توجه به نقش مهمی که نهاد آموزش و پرورش و برنامه درسی در تقویت هویت ملی دانشآموزان دارد، مسئله پژوهش، شناخت مولفههای هویت ملی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش و کتب درسی دوره دوم ابتدایی است.مواد و روش ها : در این پژوهش برای تحلیل متن اسناد بالادستی و کتب درسی روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش مشتمل بر کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و هدیههای آسمانی است. این کتابها به این دلیل انتخاب شده اند که بیشترین قابلیت برای حمل مفاهیم هویت ملی را دارند. واحد تحلیل(ثبت) در این پژوهش، مضمون، تصویر، نقشه و واحد زمینه، کتب درسی است. در این پژوهش 150 مفهوم، 30 زیرمقوله و 9 مقوله از متن کتابهای درسی استخراج شد. برای تعیین روایی روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی ( تحلیل مضمون ) در پژوهش حاضر، کتابها و اسناد بالادستی، بازبینی مطالب در دو مرحله، یکی پس از اینکه بین 10 تا 50 درصد مقوله بندیها تکمیل شد و بار دوم در پایان کار صورت گرفت.بحث ونتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش مهم ترین مولفه هایی که در کتب درسی دوره دوم ابتدایی(به ترتیب برای مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی) برای هویت ملی شناسایی شد عبارتند از: معرفی فرهنگهای مختلف، تاریخ و هویت اقوام، معرفی میراث فرهنگی؛ معرفی مشاهیر، انعکاس سبک پوشش اقوام و مناطق؛ زبانهای اقوام ایرانی در کتب درسی، تکثرگرایی دینی و مذهبی، تکثرگرایی دینی و مذهبی، معرفی جشنها و اعیاد و مناسک مذهبی همه اقوام و مناطق. نتایج این پژوهش نشان می دهد، برنامهریزان میتوانند با سیاست گذاری بر اساس عناصر هویت ملی و ارائه محتوای مناسب در کتب درسی، هویت ملی را در دانشآموزان دوره ابتدایی تقویت و تعلق به وطن را در آنها بارور کنند.
Purpose: The purpose of the current research is to identify the components of national identity in primary school textbooks with an emphasis on the document of the fundamental transformation of education and the document of the national curriculum. Considering the important role of education institution and curriculum in strengthening the national identity of students, the research problem is to know the components of national identity in the upstream documents of education and primary school textbooks.Materials and methods: In this research, thematic analysis method was used to analyze the text of the upstream documents and textbooks. The sample examined in this study includes social studies textbooks and heavenly gifts. These books have been chosen because they are the most capable of carrying the concepts of national identity. The unit of analysis (recording) in this research is the theme, image, map, and the unit of context is textbooks. In this research, 150 concepts, 30 subcategories and 9 categories were extracted from the text of textbooks. To determine the validity of the qualitative content analysis method with an inductive approach (theme analysis) in the current research, the books and upstream documents were reviewed in two stages, one after 10 to 50% of the categorizations were completed and the second time at the end of the work.Discussion and conclusion:According The results of the research, The most important components that were identified in the books of the second year of elementary school (for social studies and heavenly gifts, respectively) for national identity are: introduction of different cultures, history and identity of ethnic groups, introduction of cultural heritage; Introducing celebrities, reflecting the style of coverage of ethnic groups and regions; Languages of Iranian ethnic groups in textbooks, religious and religious pluralism, religious and religious pluralism, introduction of celebrations and holidays and religious rituals of all ethnic groups and regions. Based on the results of this research, planners can make policies based on elements of national identity and provide appropriate content in Textbooks should strengthen national identity in primary school students and make them feel belonging to the homeland.